logo
© Porsche
© Porsche
16 augustus 2024

4.400 batterijen uit Porsche Taycan krijgen tweede leven als energieopslagsysteem

Porsche heeft bij zijn autofabriek in de Duitse stad Leipzig een energieopslagsysteem in gebruik genomen. Saillant detail? Het batterijpark bestaat uit 4.400 gebruikte batterijmodules uit Porsche Taycans.

De batterijen werden uit zogenaamde preseries en fabrieksvoertuigen gehaald en worden nu aan het einde van hun levensduur gebruikt als stationair energieopslagsysteem. Het vermogen van de batterijen is 5 megawatt en de opslagcapaciteit 10 megawattuur. Het bestaat uit 4.400 afzonderlijke batterijmodules, verdeeld over 4 batterijcontainers. De elektriciteit voor het energieopslagsysteem wordt gedeeltelijk opgewekt door de eigen zonnepaneelsystemen die een vermogen van 9,4 megawattpiek kennen.

Aftoppen piekbelastingen
Met het ‘Second Life’-concept demonstreert Porsche hoe gebruikte hoogspanningsbatterijen uit elektrische voertuigen nog nuttig kunnen worden gebruikt en hulpbronnen kunnen worden gespaard in een tweede gebruiksfase. Het projectidee is ontstaan in de eenheid Milieu- en Energiebeheer van de sportwagenfabrikant uit Stuttgart.

‘In dit project konden we een aantal verschillende doelen combineren, waaronder het aftoppen van piekbelastingen, optimalisatie van zelfverbruik en gelijktijdige deelname aan de energiemarkt’, duidt Alwin Schmid, hoofd Elektrotechniek bij Porsche. ‘Deze veelzijdigheid qua gebruik maakt het project uniek op het gebied van industriële energieopslag.’

Andere vestigingen
‘We wilden opslagcapaciteit voor elektriciteit creëren voor de fabriek in Leipzig om de locatie nog zuiniger te maken en de mate van zelfvoorziening te vergroten’, legt Jonathan Dietrich uit, algemeen projectmanager voor batterijopslag. ‘Het was dus niet meer dan logisch om batterijen uit Taycan-voertuigen uit de preserie te gebruiken in plaats van ze te recyclen. We hopen inzichten te krijgen uit het project zodat we in de toekomst andere Porsche-vestigingen kunnen uitrusten met vergelijkbare systemen en mogelijkheden. Tegelijkertijd kunnen we accu’s uit testauto's die niet langer geschikt zijn voor veeleisend gebruik in het voertuig, voor een tweede nuttige toepassing gebruiken voordat ze definitief worden gerecycled.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten