logo
wvhj2023
© JinkoSolar
© JinkoSolar
15 augustus 2024

Marktaandeel TOPCon zonnepanelen stijgt naar 70 procent, JinkoSolar blijkt marktleider

De wereldwijde top 10 van zonnepaneelfabrikanten heeft in de eerste helft van het kalenderjaar zo’n 226 gigawattpiek aan zonnepanelen uitgeleverd. Een groei van 40 procent. Dat meldt marktonderzoeksbureau InfoLink.

De jaarlijkse groei begint af te nemen en het snelle groeimomentum van de eerste helft van 2023 is niet langer aanwezig. De groei van de vraag vertraagde in de eerste 6 maanden van dit jaar, met overzeese markten die beïnvloed werden door beleidsveranderingen en geopolitieke instabiliteit. De afwachtende houding bij eindgebruikers houdt volgens de marktonderzoekers aan tot in het derde kwartaal.

JA Solar valt op
De top 10 is net als bij de zonnecelfabrikanten flink veranderd. JinkoSolar heeft weliswaar zijn koppositie weten te behouden, maar verder is nagenoeg de hele top 10 veranderd. De opmars van JA Solar naar de tweede plaats valt daarbij het meeste op.

JinkoSolar, JA Solar, Trina Solar en LONGi Solar bevinden zich als verticaal geïntegreerde fabrikanten sinds 2019 onafgebroken in de top 4. De grootte van deze bedrijven wordt steeds groter. Vergeleken met de andere fabrikanten is er een aanzienlijk verschil in verzendvolumes, want de top 4 neemt 63 procent van het totale marktvolume voor zijn rekening.

Positie

Zonnepaneelfabrikant

1.

JinkoSolar

2.

JA Solar (4)

3.

Trina Solar (2)

4.

LONGi Solar (2)

5.

Tongwei

6.

Astronergy (7)

7.

Canadian Solar (5)

8.

GCL (10) |  DAS Solar (9)

10.

Risen Energy (8)

Buiten top 10
Tongwei, Astronergy en Canadian Solar, met GCL en DAS Solar op een gedeelde achtste plaats, zijn alle goed voor een minimaal zendvolume van 10 gigawatt. Fabrikanten net buiten de top 10 zijn DMEGC, Yingli, Seraphim, First Solar en Suntech, met elk een zendvolume van meer dan 5 gigawattpiek.

Voor Chinese fabrikanten blijft de groei van de binnenlandse vraag relatief stabiel. Gevestigde merken, nieuwe spelers en cross-industry nieuwkomers hebben volgens het marktonderzoeksbureau in de eerste jaarhelft hun marktaandeel China uitgebreid.

Overzeese strategie
De overzeese strategie van fabrikanten is dit jaar volgens de analisten van InfoLink een belangrijk aandachtspunt. ‘Met de opkomst van de antiglobaliseringsbeweging zal de diversificatie van overzeese productielocaties de operationele en managementcapaciteiten van fabrikanten op de proef stellen. Met name de regelgeving voor het gebruik van materialen zet traceerbaarheid in de schijnwerpers, waarbij Europa zich nu bij de Verenigde Staten voegt.’

In de eerste helft van 2022 bedroeg het gemiddelde aandeel overzeese zendingen voor de top 10 fabrikanten nog 65 procent, maar dat daalde sindsdien naar 47 procent in 2023 en 44 procent in 2024.

TOPCon domineert
De verzendingsgegevens van de top 10-fabrikanten laat zien dat perc-zonnepanelen goed zijn voor een marktaandeel van 27 à 28 procent. De zendingen van n-type TOPCon-zonnepanelen zijn goed voor bijna 70 procent van de markt.

Heterojunctie (hjt)- en x-backcontact (xBC)-producten nemen respectievelijk 1 en 4 procent van de totale verzending van de top 10 voor hun rekening. De zonnepaneeltrend weerspiegelt volgens InfoLink dit jaar die van zonnecellen, met rechthoekige formaten die de meerderheid van de markt in handen hebben.  

Doelstellingen verlaagd
Vergeleken met de verzendingsdoelen uit januari en na een herevaluatie van de strategieën van de fabrikanten, stelt InfoLink vast dat sommige fabrikanten hun doelstellingen hebben verlaagd. Vergeleken met het oorspronkelijke doel van 700 gigawattpiek in totaal, is het doel nu 555 tot 611 gigawattpiek. Met name de penetratiegraad van n-type-, hjt- en bc-producten is versneld; sommige fabrikanten hebben het aandeel dat in hun oorspronkelijke plannen stond al gehaald, waarbij het gemiddelde aandeel van nieuwe producten 71 procent bedroeg.

Kwaliteit topprioriteit
InfoLink waarschuwt tot slot dat nu de marktgroei vertraagt en de productiecapaciteit 2 keer groter is dan de vraag, het industriële landschap wel eens opnieuw zou kunnen veranderen. Kwaliteit en efficiëntieprestaties zullen de sleutelfactoren zijn in een hevige concurrentiestrijd en zal het dominante thema blijven in de ontwikkeling van de industrie. Te midden van de verhevigde concurrentie zal kwaliteit de topprioriteit worden.

Meer statistieken over de zonne-energiemarkt lezen? Lees dan het speciale Solar Magazine-dossier ‘De harde cijfers’.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten