logo
wvhj2023
© Solar Space
© Solar Space
14 augustus 2024

Tongwei niet langer grootste fabrikant van zonnecellen, concurrentie verhevigt

Tongwei is niet langer de grootste fabrikant ter wereld van zonnecellen. In de eerste 6 maanden van 2024 heeft Solar Space wereldwijd de meeste zonnecellen verkocht. Dat meldt marktonderzoeksbureau InfoLink.

De onderzoekers constateren dat fabrikanten die verouderde capaciteit uitfaseren en doorgaan met innovatie hun marktaandeel momenteel zien groeien.

Top 5 opgeschud
De top 5 van fabrikanten van vorig jaar is fors opgeschud. In onderstaande tabel is te zien dat Tongwei naar de derde plek gezakt is en Runergy zelfs volledig uit de top 5 is verdwenen ten koste van nieuwkomer Yingfa Ruineng.

Positie

Zonnecelfabrikant

1.

Solar Space (3)

2.

Jietai (4)

3.

Tongwei (1)

4.

AIKO (2) / Yingfa Ruineng (-)

TOPCon-zonnecellen
De top 5 van zonnecelfabrikanten verscheepten in de eerste jaarhelft 77,96 gigawattpiek zonnepanelen – een daling van 7 à 8 procent – verdeeld over 37,3 gigawattpiek perc-zonnecellen en 40,6 gigawattpiek TOPCon-zonnecellen.

‘Solar Space verzekerde zich van de koppositie door actief het aantal buitenlandse markten waar het actief is uit te breiden’, aldus de analisten van InfoLink. ‘Door productie op te zetten in Laos worden de importtarieven van Amerika verzacht. Jietai, dat op de tweede plaats staat, was een van de eerste fabrikanten die TOPCon-zonnecellen produceerde. Het bedrijf heeft geprofiteerd van de aanvankelijk hoge prijzen voor hoogrendementszonnecellen en is een primaire keuze geworden voor overzeese klanten. Gezien de stijgende vraag naar TOPCon-zonnecellen op markten buiten China, verzekerde Jietai zich van flinke bestelvolumes in de eerste 6 maanden van 2024. Tongwei, gezakt naar de derde plaats, gebruikt inmiddels 60 tot 70 procent van de geproduceerde zonnecellen voor zijn eigen zonnepanelen.’

M10-wafers
M10-waferformaten domineerden volgens InfoLink de zendingen van de top 5-fabrikanten, ongeacht of het om n-type of p-type wafers ging. 78 procent van de verzonden zonnecellen was gebaseerd op M10-wafers, goed voor 61 gigawattpiek. Waferformaten gelijk aan of kleiner dan M6 zagen hun aandeel krimpen tot minder dan 1 procent.

Door het uitblijven van een significant herstel van de marktvraag in de eerste helft van het jaar, vertraagde de ontwikkeling van grootformaat G12R-zonnecellen en gaven zonnecelfabrikanten de voorkeur aan bijna rechthoekige formaten. Bijna rechthoekige cellen met een lengte van 183,75 millimeter werden mainstream voor TOPCon-zonnecellen. Voor PERC-zonnecellen domineerden vierkante zonnecellen van 182 tot 182,2 millimeter.

Beursgang mislukt
Het overaanbod in de wereldwijde pv-industrie leidde tot prijsdalingen en beïnvloedde de beursgang van zonnecelfabrikanten: Solar Space en Runergy slaagden er allebei niet in een beursgang te realiseren op de Shenzhen Stock Exchange.

De hevigere concurrentie dwong fabrikanten zelfs om hun strategieën te heroverwegen, waarbij volgens InfoLink 2 trends naar voren kwamen: ‘Ten eerste waagden sommige niet-verticaal geïntegreerde zonnecelfabrikanten zich in de pv-modulesector om hun verkoopratio’s te verlagen. Tongwei breidde bijvoorbeeld zijn pv-moduleactiviteiten uit in de tweede helft van 2022 en nam in 2023 de vijfde plaats in op de wereldranglijst voor zonnepaneelverzendingen.’

Buitenlandse markten cruciaal
Volgens de database van InfoLink voldoet de huidige verticaal geïntegreerde zonnecelcapaciteit aan de marktvraag, waardoor de rest van de externe aankopen te maken krijgt met hevige concurrentie. ‘De marktkansen nemen toe, maar elke fabrikant wordt geconfronteerd met onzekerheden’, aldus de analisten.

Ten tweede zijn strategieën voor buitenlandse markten cruciaal. Behalve Tongwei en Aiko die zich richten op pv-modules, hebben andere top 5-zonnecelfabrikanten overzeese uitbreidingsplannen. De analisten besluiten: ‘Het gaat bij de expansie niet alleen om het zoeken naar potentiële markten en kansen, maar ook om het wereldwijd versterken van de merkinvloed. De huidige industrie dwingt zonnecelfabrikanten om moeilijke beslissingen te nemen tussen overleven en ontwikkelen. Naast versnelde innovatie en voorzichtige marktexpansie moeten fabrikanten zich aanpassen aan de onvoorspelbare marktomstandigheden. Het is cruciaal voor bedrijven om voortdurend strategieën aan te passen en de wereldwijde concurrentiepositie te verbeteren om voorop te blijven in de steeds veranderende markt.’

Meer statistieken over de zonne-energiemarkt lezen? Lees dan het speciale Solar Magazine-dossier ‘De harde cijfers’.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten