
De kantonrechter van de rechtbank in Alkmaar heeft dat deze zomer besloten in een rechtszaak tussen een consument en een installatiebedrijf uit Andijk.
Verhelpen
De installateur heeft in juli 2022 zonnepanelen geïnstalleerd op het dak van de woning van de consument. Begin september 2022 heeft de consument aan de installateur gemeld dat het dak lekt, waarna de installateur 2 keer werkzaamheden op het dak heeft verricht om de lekkage proberen te verhelpen.
Omdat dit niet gelukt bleek te zijn, heeft de consument een technicus van Lekkage Expertise Nederland in november 2022 onderzoek laten doen naar de lekkage aan het dak en daarvan een rapport laten opstellen.
Dakpannen verschoven
In het onderzoeksrapport staat hierover het volgende: ‘Tijdens de inspectie is een actieve lekkage geconstateerd aan het plafond van de zolder. De vochtpercentages van het plafond zijn rond de 85 procent. Het lek is ten gevolge van de verschoven dakpannen. (…)” (…) Advies: Erkend dakdekkersbedrijf inschakelen om de dakpannen waterdicht af te werken.’
Naar aanleiding van dit rapport heeft de installateur ook zelf onderzoek op het dak verricht om de lekkage proberen te verhelpen. In februari 2023 heeft een loodgieter in opdracht van de consument echter de lekkage aan het dak pas definitief verholpen voor een bedrag van 2.990,52 euro. Diezelfde maand heeft de consument de zonnepaneelinstallateur gevraagd deze kosten – en die van het onderzoeksbureau – te betalen. De consument vindt dat het zonne-energiebedrijf tekort is geschoten en schade heeft veroorzaakt aan het dak tijdens het installeren van zonnepanelen waardoor de lekkage is ontstaan.
Tegenvordering
De zonnepaneelinstallateur stelt echter dat er geen sprake is van een wanprestatie. De lekkage bij de schoorsteen is volgens hem namelijk niet ontstaan als gevolg van door het bedrijf uitgevoerde werkzaamheden en hij zou daarom niet aansprakelijk zijn voor de geleden schade.
De installateur dient zelfs een tegenvordering van 1.700 euro in, omdat 2 monteurs 3 keer ter plaatse zijn geweest om de lekkage in kaart te brengen. Hij betwist dat door het handelen van zijn bedrijf schade is veroorzaakt aan het dak en dat het bedrijf aansprakelijk is voor de schade. Tijdens de werkzaamheden zijn wel 2 dakpannen gescheurd en later door het bedrijf gekit. Na de melding van de consument over een lekkage is de installateur langs geweest en zijn de 2 kapotte dakpannen vervangen door 2 nieuwe dakpannen. Het zonne-energiebedrijf is vervolgens nogmaals langs geweest, omdat de lekkage nog altijd niet was opgelost en heeft toen geconstateerd dat de lekkage bij de schoorsteen vandaan kwam. De installateur stelt bovendien dat de consument tijdens de installatie van de zonnepanelen aangegeven heeft dat hij eerder met lekkage te maken heeft gehad. Zijn verzekering heeft al een keer een uitkering gedaan waardoor zijn verzekeraar niet nog een keer wil uitkeren, aldus het zonne-energiebedrijf.
Oordeel rechter
De rechter vindt dat de installateur naar aanleiding van het onderzoeksrapport van Lekkage Expertise Nederland onvoldoende heeft onderbouwd dat het lek niet is ontstaan bij de installatie van de zonnepanelen.
De consument betwist bovendien dat er eerder lekkage heeft plaatsgevonden aan het dak en ook stelt hij dat er sinds de woning is opgeleverd in 2007 tot de plaatsing van de zonnepanelen niemand op het dak is geweest. In het genoemde onderzoeksrapport zijn bovendien foto’s opgenomen van verschoven dakpannen. De kantonrechter concludeert dan ook dat er sprake is van een tekortkoming aan de zijde van de installateur.
Schadevergoeding
Hoewel de installateur tot 3 keer toe bij de consument langs is geweest, was de lekkage na vijf maanden nog niet verholpen. Daarom verkeert het installatiebedrijf volgens de rechter in verzuim en moet de consument schadeloos gesteld worden.
De kantonrechter stelt dat het door de consument geëiste bedrag redelijk is en kent de eis toe. Het gaat in totaal om een bedrag van 3.014,72 euro – vermeerdert met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf 7 augustus 2023 tot aan de dag van de gehele betaling – en de proceskosten van 932,01 euro.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.