Dat meldt maritiem marktonderzoeksbureau Drewry. Sinds eind april stegen de transportkosten op de route Shanghai-Rotterdam in een sneltreinvaart van zo’n 3.000 Amerikaanse dollar naar 8.267 Amerikaanse dollar half juli. Eind vorige week bevonden de prijzen zich op het niveau van 8.200 Amerikaanse dollar.
Houthi-rebellen die vanaf Jemen containerschepen – die gelieerd zijn aan Israël en op de Rode Zee varen – aanvallen met raketten zorgden er eerder in januari voor dat de transportprijzen het hoogste niveau sinds vorig jaar zomer bereikten. In de maanden februari, maart en april daalden de prijzen echter weer wekelijks met enkele procenten en bereikten eind april het laagste niveau van dit kalenderjaar, waarna een snelle stijging plaatsvond.
De World Container Index (WCI) – die de prijs voor 8 belangrijke vaarroutes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië laat zien – daalde zelfs even naar een niveau van 2.700 Amerikaanse dollar. Afgelopen week is die index met 1 procent gedaald; met 70 Amerikaanse dollar tot een niveau van 5.736 Amerikaanse dollar. Dat is wel 226 procent meer dan een jaar geleden. Op de route Shanghai-Rotterdam liggen de prijzen momenteel 406 procent hoger dan een jaar geleden.
De analisten van Drewry geloven dat de spottarieven hun hoogtepunt hebben bereikt, maar aanhoudende verstoringen in de scheepvaart zullen de transportkosten nog wel enige tijd hoog houden.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.