logo
wvhj2023
© Jacob Kooistra | Dreamstime.com
© Jacob Kooistra | Dreamstime.com
15 juli 2024

Zonnepanelen te laat opgeleverd, consument krijgt schadevergoeding

De rechtbank Midden-Nederland heeft een consument die zijn installateur aansprakelijk stelde voor het door zijn schuld te laat opleveren van zonnepanelen een schadevergoeding van ruim 1.600 euro toegekend.

Het installatiebedrijf heeft op het dak van de woning van de consument zonnepanelen geïnstalleerd en daarvoor een rekening van 18.693 euro gestuurd. De consument heeft van de factuur echter 4.000 euro niet betaald, omdat volgens hem fouten zijn gemaakt bij de installatie van de zonnepanelen. Hij vindt dat hij recht heeft op 4.000 euro schadevergoeding en heeft daarom dat deel van de factuur niet betaald.

Fouten gemaakt
De rechtbank oordeelt dat de consument op basis van de overeenkomst wél de resterende 4.000 euro moet betalen. Verder staat het volgens de rechter vast dat het zonne-energiebedrijf fouten heeft gemaakt bij de installatieprocedure. Op de zitting heeft het installatiebedrijf ook erkend dat zij fouten heeft gemaakt in het uitvoeren van de eigen installatieprocedure.

Zo had de specialist van het bedrijf bij de schouw op 17 februari 2023 moeten zien dat de meterkast moest worden verzwaard en had het gehele installatieproces 8 weken eerder klaar had kunnen zijn als dat toen al was opgemerkt. Het installatiebedrijf heeft daarmee de opleveringstermijn geschonden waaraan het zich verbonden had. Mede omdat het installatiebedrijf zijn fouten erkent, stelt de kantonrechter vast dat er sprake is geweest van een toerekenbare tekortkoming.

Gemiste opbrengsten
De consument stelt dat hij als gevolg van de fouten van de installateur schade heeft geleden in de vorm van gemiste opbrengsten uit de teruglevering van zonne-energie, omdat hij voor een bepaalde periode geen zonne-energie kon terugleveren terwijl dat wel had gekund als de installateur geen fouten had gemaakt.

Het installatiebedrijf heeft bij de rechter aangevoerd dat aansprakelijkheid voor dergelijke schade in de vorm van gemiste opbrengsten in de algemene voorwaarden is uitgesloten en de consument zich daar dus niet op kan beroepen. De consument stelt op zijn beurt dat de algemene voorwaarden niet van toepassing zijn, omdat zij geen onderdeel zijn van de overeenkomst zijn of anders omdat zij onredelijk bezwarend zijn. Volgens de woningeigenaar was hij namelijk niet bekend met de algemene voorwaarden toen hij het voorstel van de installatie aanvaardde, omdat die voorwaarden niet aan hem verstrekt zijn voorafgaand aan of tijdens het sluiten van de overeenkomst. Hij wijst er daarbij op dat er in de online offerte wel een link was opgenomen naar algemene voorwaarden, maar dat die link niet aan te klikken was.

1.602,54 euro schade
Het installatiebedrijf heeft de lezing van de consument niet betwist en de kantonrechter oordeelt dan ook dat de algemene voorwaarden niet van toepassing zijn op de overeenkomst tussen de consument en de installateur. Het zonne-energiebedrijf is daarmee is niet uitgesloten voor aansprakelijkheid van de gemiste opbrengsten.

Tot slot staat het volgens de rechter vast dat de consument de opbrengst van de zonnepanelen is misgelopen van 5 mei tot 31 augustus 2023. De schade bedraagt volgens de rechtbank 1.602,54 euro. Onder aan de streep hoeft de consument daarom niet de resterende 4.000 euro, maar slechts 2.397,46 euro aan de zonnepaneelinstallateur te betalen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten