
De 9 organisaties zijn alle verantwoordelijk voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV), regels die ervoor zorgen dat bedrijven die producten maken ook verantwoordelijk zijn voor het inzamelen en hergebruiken van het afval van die producten.
Nieuwe manieren
Zo houdt PV CYCLE zich bezig met de recycling van zonnepanelen, Bebat met batterijen, Febelauto met afgedankte – elektrische – auto’s en Recupel met elektrische apparaten. De organisaties zorgen ervoor dat goederen en hun verpakkingen na gebruik op een efficiënte manier worden ingezameld en verwerkt.
Via ROUND gaan de organisaties zich sensibiliseren over duurzame en vernieuwende manieren om afval in te zamelen, te verwerken, te recycleren en te hergebruiken waar mogelijk. ‘Dat de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid werkt, is duidelijk’, stelt Francis Huysman, voorzitter van ROUND. ‘Individueel zijn onze organisaties al Europese kampioenen in preventie, inzameling, hergebruik en recyclage van verschillende afval- en materiaalstromen. We maken het de consument en de bedrijven makkelijk om binnen een goed draaiend ecosysteem hun bijdrage te leveren aan een beter leefmilieu. Onder de koepel ROUND willen we onze collectieve impact nog versterken door onze inzet duidelijk te maken en de individuele slagkracht van de negen leden te verhogen.’
3 R’s
De doelstelling van ROUND is meervoudig. De alliantie is een platform voor overleg, studie en informatie-uitwisseling, met een gezamenlijk engagement rondom de 3 R’s – ‘Reduce, Reuse, Recycle’. Daarnaast zal de coalitie de inspanningen van de afzonderlijke leden in de kijker zetten en sensibiliseren tot wijdverspreide gedragsverandering op het vlak van productgebruik en afvalbeheer.
‘De milieu- en recyclage-uitdagingen worden met de dag groter’, vervolgt Huysman. ‘Door ons te verenigen onder de vlag van ROUND en onze gezamenlijke inzet te tonen, stellen we een voorbeeld en inspireren we individuen, bedrijven en gemeenschappen om ook hun individuele steentje bij te dragen aan een bewustere en duurzame toekomst.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.