
De onthulling vond plaats tijdens de drukbezochte eerste editie van het Out of the Box Festival op Vliegveld Twenthe. Het Twentse solar team werkte de laatste maanden letterlijk dag en nacht aan het ontwerp, tests en de bouw van de Red One, die in oktober de wereldtitel naar Twente moet halen. Bij Fokker Aerostructures in Hoogeveen werd de body van de rode bolide gemaakt en deze week werd de laatste hand gelegd aan de coating.
De 149 kilo wegende Red One is de eerste asymmetrische zonneauto van Solar Team Twente. Dit is voordelig voor de zoninkomsten. Er valt nu, in tegenstelling tot het voorgaande model, maar één keer per dag schaduw van de cockpit op het paneel. Minder schaduw betekent meer inkomsten en meer inkomsten betekent een snellere race. De nieuwe auto heeft 5 procent meer energieopbrengst dan voorganger The RED Engine. De Red One gebruikt evenveel energie als de haardroger van teamleidster Irene van den Hof en de luchtweerstand is gelijk aan de zijspiegel van een Ford Transit. De nieuwe zonneauto is gebouwd uit high tech materialen, zoals velgen van vliegtuigaluminium en een body van het carbonsoort TeXtreme van leverancier TenCate. De auto heeft een motorefficiëntie van 98 procent (ter vergelijking: een brandstofmotor heeft een rendement van 25 procent). en is niet alleen schoon, maar ook extreem zuinig.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.