logo
© Enexis
© Enexis
8 juli 2024

Energiemanagementsystemen – wat is de rol van de installateur en de branche?

‘De moderne installateur gaat zich onderscheiden door het aanbieden van energiemanagementsystemen met een totaalaanpak.’ Dat zegt Nold Jaeger van Holland Solar. Hij ziet hierin een nieuwe missie voor de pv-branche.

Een energiemanagementsysteem (EMS) is uit het oogpunt van geld in het laatje van de installateur brengen geen zonnepaneel, opslagsysteem of warmtepomp.
‘Het is een wat vreemde eend in de bijt als het aankomt op de producten die de zonnepaneelinstallateur normaliter installeert. Van directe verdiensten voor de installateur is geen sprake, of die zijn beperkt. Maar het mooie van het installatievak is problemen van klanten oplossen, en wel op een heel praktische manier. Vele installateurs begrijpen de toegevoegde waarde van een energiemanagementsysteem vanuit dat perspectief heel goed.’

De consument kan er wel geld mee verdienen, onder andere door meer zelfverbruik te realiseren en met de handel in energie…
‘De moderne installateur onderscheidt zich van de traditionele installateur door goed te begrijpen hoe dat allemaal werkt. Hij neemt de mogelijkheden van een energiemanagementsysteem nu al mee, bijvoorbeeld bij het plaatsen van zonnepanelen op een woning of dak van een mkb’er, en biedt daarbij de juiste oplossing voor zijn klant aan, die er extra geld mee gaat verdienen – of besparen natuurlijk. Daar zit uiteindelijk ook het verdienvermogen voor de installateur in.’

De tijd van simpelweg zonnepanelen op het dak leggen is voorbij?
‘Er is sprake van een nieuwe opdracht voor installateurs. Het draait om het bieden van een specifieke, integrale en optimale oplossing – er zijn vele manieren om die in te richten. Kijk daarbij bijvoorbeeld ook naar hoeveel zonnepanelen je op een dak legt, hun oriëntatie en de voor- en nadelen van verschillende soorten omvormers. Overweeg en bespreek tevens de toegevoegde waarde van het type energiemanagementsysteem, dat van merkgebonden en open systemen.’

Daarvoor is dan wel specifieke expertise nodig.
‘Zo ingewikkeld is het allemaal niet voor een professional. Ga om de keukentafel zitten met je klant. Kijk naar zijn huidige situatie en behoefte, en vraag naar de plannen voor de toekomst. Ligt groei van het huishouden of bedrijf in het verschiet, gaat er wellicht een elektrische auto, warmtepomp of batterij komen? Stem je advies hierop af, ook wat betreft slim energiemanagement. Zeker huishoudens willen simpelweg helder advies, dat hen langetermijnzekerheid biedt dat ze een goede investering gedaan hebben. Dat kunnen we als installateurs ook bieden, zolang we dat gesprek goed aangaan.’

Is er ook sprake van een nieuwe opdracht voor de zonnepanelenbranche?
‘Absoluut. Dat geldt echter niet alleen voor de achterban van Holland Solar, maar bijvoorbeeld ook voor de opslag-, warmtepomp- en laadpaalsectoren, en voor fabrikanten van energieslurpende apparaten zoals was/droogcombinaties. We moeten het gesprek aangaan over de gezamenlijke opgave voor de toekomst. Dat gebeurt eerlijk gezegd nog onvoldoende.’

Je hebt het over het komen tot normen aangaande energiemanagementsystemen?
‘We moeten al die apparaten goed gaan ontsluiten, zodat ze onderling kunnen communiceren binnen energiemanagementsystemen. Daarvoor zijn basale marktstandaarden nodig waaraan onze sectoren en fabrikanten zich committeren, anders lopen we constant achter de feiten aan. Daar komen we alleen toe als we deelbelangen laten varen en meer gaan samenwerken. Op deze manier kunnen nieuwe producten ook sneller door de markt opgenomen worden, omdat het met de andere onderdelen van het energiesysteem kan “praten”, in plaats van met slechts enkele apparaten.’

En de consument, is die wel klaar voor energiemanagement?
‘Ik heb er het volste vertrouwen in dat die producten op grote schaal gebruikt gaan worden door huishoudens en bedrijven; dat ze willen investeren in het optimaliseren van energiegebruik om daar zelf en collectief de vruchten van te plukken. Een energiemanagementsysteem kan de energierekening immers lager maken. Het is echter nieuwe technologie die nog tot wasdom moet komen. Er zal bovendien ervaring mee moeten worden opgedaan door eindgebruikers, zodat de voordelen alom zichtbaar worden. Ook op dat punt zijn we nog niet aangeland. Daarnaast is er voor iedere klant een eigen oplossing. Een zonnepaneelinstallateur moet die kunnen bieden, en wat dat betreft ligt er een mooie, nieuwe missie op tafel voor onze branche.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten