‘Daarin komen opwek, verbruik, opslag en nieuwe verdienmodellen bij elkaar’, vervolgt Brink. ‘Installateurs die dat kunnen faciliteren, hebben ook succes op de lange termijn.’
Geen verdienmodel
Erik Brink en de nu alom bekende weerman Gerrit Hiemstra waren collega’s bij DLV Meten, In 1996 startten ze daar met de ontwikkeling van meteorologische berichtgeving voor de land- en tuinbouw. Dat leidde 5 jaar later via een buy-out tot het oprichten van WeerOnline. Dat iedereen op ieder gewenst moment 5 dagen vooruit kan kijken naar wat het weer gaat doen was, destijds nog uniek. Het bedrijf werd een succes. Na de verkoop in 2010 scheidden hun ondernemerswegen en kwamen zonnepanelen in beeld bij Brink.
‘Zonne-energie stond nog in de kinderschoenen toen ik samen met Eric Smeets E2-Energie startte’, vertelt Brink. ‘Niet als installateur, maar meer als internetonderneming. We ontwikkelden een tool waarmee particulieren middels het invullen van gegevens konden zien wat een pv-installatie op hun dak hen kon opleveren. Daar zat echter geen verdienmodel in voor ons. Daarom zochten we de samenwerking met een naburig installatiebedrijf dat opdrachten die daaruit voortkwamen op zich nam. Daarna namen we de installatie van zonnepanelen – onder meer uit het oogpunt van het garanderen van kwaliteit – in eigen hand. Vanaf toen ging het snel.’
Noodzakelijk kwaad
Fast forward naar 2024. Het huidige E2-Energie heeft een omvang van 30 werknemers, met daaromheen een even zo grote flexibele schil. Noem het echter vooral geen installatiebedrijf. Brink heeft daar moeite mee. ‘Installeren staat niet centraal, ik zie het eerder als een noodzakelijk kwaad. Natuurlijk moet het gebeuren en wel goed, om teleurstelling te voorkomen en veiligheid te garanderen. Maar het is slechts onderdeel van het hele pakket, van het eerste advies tot en met service en onderhoud. E2-Energie biedt klanten oplossingen voor verduurzaming en helpt hen zo op weg naar een CO2-neutrale toekomst.’
Strategische herijking
De eerste 5 jaar van het bestaan richtte E2-Energie zich primair op particulieren. Daarna verschoof de focus naar de zakelijke en grootzakelijke markt, die nu zo’n 80 procent van de business betreft. In 2020 werden de koppen bij elkaar gestoken voor een strategische herijking. Waar stond het bedrijf, waar moest het naartoe om maximaal waarde toe te voegen? Dat leidde allereerst tot verbreding. Zonnepanelen werden niet meer als de heilige graal beschouwd. E2-Energie biedt nu meerdere oplossingen voor verduurzaming.
Connectie met energiemarkten
Brink: ‘Naast pv zijn dat warmtepompen, airconditioners, batterijen, laadpalen en warmteopslag in de vorm van elektrische boilers. De tweede stap in onze ontwikkeling is de uitrol van energiemanagementsystemen (ems’en). Die zijn bijvoorbeeld belangrijk om netaansluitingen te beheersen, zeker naarmate de elektrificatie toeneemt. Daar zijn we dit jaar mee begonnen. En volgend jaar staat voor ons in het teken van het maken van de connectie met energiemarkten, bijvoorbeeld day ahead, intraday en GOPACS. Zo gaan we vanuit een proactieve, adviserende rol klanten helpen bij het inzetten van flexibiliteit om het maximale uit hun duurzame energiesysteem te halen.’
Lees het volledige artikel hieronder in de juni 2024-editie van Storage Magazine.
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.