logo
wvhj2023
© NIYATA Energy
© NIYATA Energy
10 juni 2024

Is kwaliteit en veiligheid laadpalen voor elektrische auto’s voldoende geborgd?

Is de installatiekwaliteit en veiligheid van ev-laders voldoende geborgd? Solar Magazine vroeg het aan Dursun Kiliç, oprichter van Niyata Energy. Hij pleit onder andere voor verplichte periodieke inspecties.

Hoe gaat het met Niyata?
‘Zakelijk gezien goed. We bestaan al 15 jaar en zijn inmiddels een van de grootste residentiële pv-installateurs van Midden-Nederland. De consumentenmarkt zit echter in een flinke dip, en dat merken wij ook. Niyata is een inclusief bedrijf. We werken met veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en een diverse culturele achtergrond, leiden die ook zelf op. Die willen we een toekomst bieden, maar het zijn uitdagende tijden.’

Jullie doen meer dan zonnepanelen.
‘We lieten al jaren geleden onderzoek doen door Universiteit Twente naar wat de markt nodig heeft. Naast zonnepanelen zijn dat warmtepompen, batterijen en laadpalen, met als volgende stap echte slimme sturing met behulp van managementsystemen en bidirectionele laders.’

Hoe vertaalt dat zich in jullie klantbenadering?
‘We verkopen en installeren die producten al even. Wij vragen klanten als eerste waar ze naartoe willen, in de toekomst elektrisch willen gaan rijden of ook een warmtepomp aanschaffen. Daar houden we rekening mee in ons advies, zowel wat betreft de zonnepaneelinstallatie als wat er nodig is in de meterkast.’

In hoeverre bieden laadpalen voor elektrische auto’s (ev’s) kansen voor de zonnepaneelinstallateur?
‘Het is een grote markt. Nederland telt nu zo’n 675.000 laders, waarvan meer dan 140.000 openbare. Maar als ik er een wil vinden in de Achterhoek – ik rij al 10 jaar elektrisch - dan moet ik nog steeds goed zoeken. Er moeten er nog heel veel bij, zeker gezien de ev-doelen voor de nabije toekomst.’

Is het voor jullie al serious business?
‘Wij doen enkele honderden particuliere laadpunten en openbare laadpalen per jaar. Het begint dus een significant deel van onze inkomsten te worden. Maar de groei voor de toekomst hangt natuurlijk direct samen met het succes van de elektrische auto.’

Er was de afgelopen jaren veel te doen over de kwaliteit en veiligheid van zonne-energiesystemen, hoe zit dat met ev-laders?
‘Ik maak deel uit van de werkgroep Laadpalen van brancheorganisatie Techniek Nederland. Die is opgezet om een goede en veilige installatie van laadpalen te bevorderen. We hebben het over borgen van kwaliteit, onder andere vanuit het idee dat nieuwe, veelbelovende markten altijd nieuwe bedrijven met weinig deskundigheid aantrekken. Verder hebben we het bijvoorbeeld over welke kennis nodig is, en opleidingen.’

Er zijn geen specifieke normeringen voor laadpalen.
‘Het is elektrotechnisch werk, en dat moet gewoon voldoen aan de NEN1010. Voor openbare laadinfra gelden aanvullende eisen vanuit de netbeheerder, bijvoorbeeld ten aanzien van veilig werken onder spanning. Daarnaast is er het boekje Elektrische Laadinfrastructuur van ISSO Kleintje. Dit boekje biedt praktische kennis over installatietechnische aspecten van de laadinfrastructuur voor elektrische vervoersmiddelen, van ontwerp tot en met uitvoering en mogelijke toekomstige ontwikkelingen. Het gaat onder andere in op relevante normen, slimme meters, betaalsystemen, bijzondere locaties en bouwwerkzaamheden.’

En dat is allemaal voldoende?
‘Ieder elektrotechnische installateur met niveau 2 mag particuliere en openbare laadpalen installeren tot 22 kilowatt. Die kan dat in principe ook. Maar een laadpaal is geen zonnepaneel. Er zijn AC-laders tot 22 kilowatt – openbaar en voor particulier – en DC-laders van 30 kilowatt tot wel 350 kilowatt openbaar. Je hebt hiervoor meer kennis nodig van laag- en middenspanning. Het zal niet snel gebeuren als er conform de technische eisen wordt gewerkt, maar gaat er iets mis dan kan er brand ontstaan met alle risico’s van dien.’

En er gaan steeds meer stromen door de meterkast, die van zonnepanelen, batterijen, een warmtepomp....
‘Exact. Een integrale blik op kwaliteit en veiligheid is dan ook noodzaak. Werk dus altijd met een erkende installateur; daarvan mag je verwachten dat die deze heeft. Daarnaast denk ik dat met het oog op de toekomst betere kwaliteitsborging noodzaak is, mede door periodieke inspectie van alle laadinfra te verplichten conform de NEN 3140 die geldt voor laagspanningsinstallaties tot 1.000 volt AC of 1.500 volt DC.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten