
Hy2Move is een zogenaamd Important Project of Common European Interest (IPCEI). Binnen deze innovatieprojecten werken Europese lidstaten samen vanwege de omvang en het ontwikkelrisico. Voor IPCEI’s gelden bijzondere regels ten aanzien van staatssteun.
Nederland
De Europese Commissie heeft op grond van die staatssteunregels nu groen licht gegeven voor Hy2Move. Door het gebruik van waterstof als brandstof te bevorderen, levert het project een bijdrage aan de doelstellingen van de Europese Green Deal, de EU-waterstofstrategie en de Europese strategie voor duurzame en slimme mobiliteit.
IPCEI Hy2Move werd gezamenlijk voorbereid en ingediend door Duitsland, Estland, Frankrijk, Italië, Nederland, Slowakije en Spanje. De EU heeft nu 1,4 miljard euro toegezegd en daarbovenop komt naar verwachting nog eens 3,3 miljard euro aan private investeringen. Die zijn afkomstig van de deelnemende bedrijven. Zo nemen uit Duitsland Airbus en BMW deel, uit Frankrijk Michelin en uit Nederland Air Products.
4 IPCEI’s
Hy2Move is de vierde IPCEI rond waterstof. Hy2Tech, dat gericht is op de ontwikkeling van waterstoftechnologieën voor eindgebruikers, ging in juli 2022 als eerste van start. Enkele maanden laten volgde Hy2Use dat is gericht op waterstoftoepassingen in de industriële sector. Hy2Infra, dat afgelopen februari werd goedgekeurd, heeft betrekking op infrastructuur-investeringen die niet onder de eerste 2 IPCEI’s vallen.
Hy2Move is uitsluitend gericht op specifieke uitdagingen en doelstellingen die zich voordoen op het gebied van waterstoftechnologie in mobiliteits- en vervoerstoepassingen. Het IPCEI zal een groot deel van de waardeketen voor waterstoftechnologie bestrijken door de ontwikkeling van een reeks technologische innovaties te ondersteunen.
3.600 banen
De deelnemers gaan onder meer werken aan de ontwikkeling van mobiliteits- en vervoerstoepassingen zoals platforms voor brandstofcelbussen en -vrachtwagens. Daarnaast gaat het om de ontwikkeling van geavanceerde brandstofceltechnologieën, waarmee voldoende elektriciteit uit waterstof kan worden geproduceerd om een schip of locomotief aan te drijven en de ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor waterstofopslag aan boord. Zo zijn voor gebruik in vliegtuigen lichte maar robuuste waterstoftanks nodig om de veiligheid en efficiëntie tijdens de vlucht te waarborgen.
Het IPCEI Hy2Move loopt tot 2031. Er worden naar verwachting ongeveer 3.600 directe banen gecreëerd en nog een veel groter aantal indirecte banen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.