logo
wvhj2023
© Rudmer Zwerver | Dreamstime.com
© Rudmer Zwerver | Dreamstime.com
15 mei 2024

‘Batterij met zonnepanelen alternatief voor laden elektrische vrachtwagens bij congestie’

Tijdgebonden transportrechten en een batterij, eventueel gecombineerd met zonnepanelen, kunnen een alternatief zijn voor problemen bij het laden van elektrische vrachtwagens op locaties waar het stroomnet vol is.

Dat concludeert CE Delft die in opdracht van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) 6 praktijkcases heeft onderzocht voor het laden van elektrische bestel- en vrachtauto’s bij logistieke bedrijven die te kampen hebben met netcongestie.

Zero-emissiezones
Voor de logistieke sector is het elektrificeren van het wagenpark essentieel. Niet alleen vanwege de aangekondigde zero-emissiezones, maar ook vanwege de vraag van klanten en eisen bij aanbestedingen.

Het elektriciteitsnet is echter steeds vaker ‘vol’ waardoor ook logistieke bedrijven – tijdelijk – geen extra transportvermogen kunnen aanvragen. Bedrijven moeten soms jaren wachten op de vereiste netaansluiting.

Tijdsblokgebonden contract
Een van de meeste interessante oplossingen voor dit probleem is volgens het nieuwe rapport een tijdsblokgebonden contract. Hiermee kan een logistiek bedrijf meer stroom afnemen op uren dat het elektriciteitsnet minder wordt belast.

Zo willen transportondernemers vaak in de nacht laden terwijl er momenteel ’s nachts gemiddeld 30 procent restcapaciteit is op het stroomnet. De effectiviteit van deze oplossing is volgens CE Delft wel afhankelijk van de lokale situatie op het stroomnet en de bijbehorende wachtlijst. De oplossing wordt door netbeheerders al mondjesmaat als maatwerkoplossing aangeboden. De contractvorm komt echter als officieel product pas in 2025 op de markt en zal waarschijnlijk vanaf 2026 breder toepasbaar zijn. Veel hangt daarbij af van de bestaande wachtlijsten bij de netbeheerders.

Tijdelijke oplossing
Uit de door CE Delft onderzochte cases blijkt een lokale batterij verder vooral kansrijk als tijdelijke oplossing voor bedrijven die over een beperkt aantal elektrische voertuigen beschikken. De maatregel wordt in die gevallen genomen tot het moment dat de netverzwaring is gerealiseerd.

‘Er zijn momenten in het jaar wanneer de opwek van zon en/of wind onvoldoende is om vrachtwagens te laden’, waarschuwen de onderzoekers. ‘Wel kunnen lokale opwek en de netaansluiting elkaar ondersteunen. Al lijken er meerkosten te zijn ten opzichte van een netaansluiting van voldoende omvang. Laden van batterijen gebeurt voornamelijk overdag vanuit de restcapaciteit van de bestaande netaansluiting of met eigen zonnepanelen. Aangezien de restcapaciteit veelal beperkt is, kan er ook maar beperkt energie worden opgeslagen. Hierdoor kunnen hooguit enkele vrachtauto’s in de nacht worden geladen vanuit de batterij. Dat kan volstaan in de eerste jaren, wanneer er nog een klein aantal voertuigen is geëlektrificeerd. Als de vloot van elektrische vrachtauto’s groeit, volstaat een batterij niet meer.’

6 maatregelen

De onderzoekers van CE Delft concluderen dat logistieke bedrijven de volgende 6 maatregelen kunnen nemen, zodat zij ondanks een beperkte netaansluiting toch meer stroom kunnen gebruiken voor het laden van elektrische bestelauto’s en vrachtwagens.

  1. Slim laden en slimme laadstrategie: een slimme laadstrategie geeft prioritering aan voertuigen en combineert dat met een passende laadvorm.
  2. Alternatieve transportrechten: de meest relevante contractvariant is tijdsblokgebonden transportvermogen. Bedrijven nemen dan meer capaciteit af wanneer het net minder wordt belast.
  3. Groepscontracten / energiehub: binnen een groepsaansluiting kunnen bedrijven hun energievraag op elkaar afstemmen. Als collectief hebben zij genoeg aan een kleinere netaansluiting dan ze zouden hebben met individuele aansluitingen.
  4. Lokale batterij, eventueel met uitbreiding van lokale opwek: de batterij slaat energie op voor later gebruik.
  5. Collectief laadplein: deze locaties met meerdere laadpalen worden gebruikt door verschillende bedrijven en in overleg kunnen zij het laadplein efficiënt inzetten.
  6. Tijdelijk aggregaat: bedrijven zetten deze maatregel alleen incidenteel in, op piekmomenten.
Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten