logo
wvhj2023
© Vlaams Parlement
© Vlaams Parlement
26 april 2024

Groen licht commissie Vlaams Parlement voor hervorming milieueffectenrapport

Een commissie van het Vlaams Parlement heeft groen licht gegeven voor de hervorming van het milieueffectenrapport (MER). De MER wordt tot een slanker en eenvoudiger instrument omgevormd.

‘Er is nood aan een slank en zinvol instrument met een goede focus, dat zich richt op de concrete knelpunten op het vlak van leefmilieu en omgeving, ontdaan van alle overbodige ballast’, aldus verantwoordelijk energieminister Zuhal Demir.

Terug naar essentie
‘Voor het eerst sinds de introductie van de MER in 2002 vereenvoudigen we waar dat kan: we brengen de screening terug naar de essentie, we schaffen de ontheffingsmogelijkheid af en vereenvoudigen de regelgeving’, vervolgt Demir. ‘We streven met oog op kwaliteitsborging naar gedeeld eigenaarschap. We mobiliseren en zetten onze kennis, expertise en capaciteit gericht in bij de kwaliteitsopvolging van milieueffectrapportage. We herwaarderen de erkenning voor MER-coördinatoren en MER-deskundigen en optimaliseren het erkenningssysteem. Samen maken we in de praktijk werk van een meer gerichte inhoudsbepaling van het milieuonderzoek met een betere doorwerking naar besluitvorming.’

Focus op essentie
Een MER moet zich voortaan focussen op de essentie. Meerdere actoren staan mee in voor een gerichte scoping, zoals het expertisecentrum, erkende MER-coördinatoren en MER-deskundigen, adviesinstanties en bevoegde overheden. Een gerichte scoping is een gedeelde opgave en verantwoordelijkheid. Overbodige en generieke informatie moeten vermeden worden als weerslag in milieueffectrapporten.

Vlaanderen deed volgens Demir aan ‘goldplating’ en zorgde er daarmee voor dat er veel onduidelijkheid was over welk project dan welke MER-procedure moest doorlopen. Dat lokte bovendien ook beroepschriften uit. Daarom aligneert Demir de Vlaamse regelgeving op de Europese MER-richtlijnen. Er is slechts een MER nodig in de gevallen dat dit door de MER-richtlijnen wordt gevraagd. Dit resulteert in 1 lijst van MER-plichtige initiatieven en 1 lijst van projecten die MER-screeningsplichtig zijn. Al het overige is vrijgesteld. Voor plannen, programma’s, projecten of beleidsvoornemens die niet onder de werkingssfeer vallen of niet van rechtswege onder de MER-plicht vallen, kan steeds – vrijwillig – een MER opgemaakt worden.

Ontheffingsprocedure geschrapt
De MER-ontheffingsprocedure, waarmee een uitzondering op de verplichting wordt gevraagd, wordt geschrapt omdat dit in de praktijk leidt tot uiteenlopende rechtspraak. Dit betekent een vereenvoudiging en leidt tot meer duidelijkheid en rechtszekerheid.

De MER-screening wordt teruggebracht naar de essentie en vereenvoudigd. Er moet sneller duidelijkheid komen of een MER wel of niet opgemaakt moet worden. Zodra uit een beperkt onderzoek al blijkt dat er mogelijk aanzienlijke milieueffecten te verwachten zijn, is een milieueffectrapportage en de opmaak van een MER aan de orde. Ook het juridisch bindend karakter van de als te strikt ervaren richtlijnenboeken wordt geschrapt.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten