Afgelopen januari diende Netbeheer Nederland bij de toezichthouder een voorstel in om tijdsblokgebonden en tijdsduurgebonden transportrechten in het leven te roepen. De voorgestelde transportrechten zijn het tijdsduurgebonden transportrecht en het tijdsblokgebonden transportrecht.
Tijdsblokgebonden transportrechten
Bij tijdsblokgebonden transportrechten spreekt de regionale netbeheerder met de aangeslotene af binnen welke tijdvensters de aangeslotene recht heeft op transportcapaciteit. Aangeslotenen kunnen hiermee bijvoorbeeld hun elektrische voertuigen in de nachtelijke uren laden. De tijdvensters waarbinnen gebruikgemaakt kan worden van het elektriciteitsnet bevinden zich altijd buiten de piekmomenten, waardoor het risico op netcongestie wordt vermeden.
Dit nieuwe alternatieve transportrecht komt beschikbaar op de regionale netten.
Tijdsduurgebonden transportrechten
Tijdsduurgebonden transportrechten kunnen worden ingezet op het hoogspanningsnet. Bij deze vorm van alternatief transportrecht heeft de aangeslotene recht op transport gedurende een vastgesteld aantal uren per jaar, te weten 85 procent van de uren op jaarbasis. Dit betekent dat de aangeslotene voor 7.446 uren per jaar zekerheid over de beschikbaarheid van de gecontracteerde transportcapaciteit heeft en voor maximaal 15 procent van het jaar – 1.314 uren – door de netbeheerder beperkt kan worden in de beschikbaarheid van de gecontracteerde transportcapaciteit. De aangeslotene weet vooraf niet precies welke uren van het jaar de transportcapaciteit beperkt zal worden.
Het tijdsduurgebonden transportrecht is de uitwerking van het voorstel dat TenneT eerder heeft gedaan voor een apart tarief voor flexibele netgebruikers zoals batterijopslag. De toezichthouder wil dat op termijn, wanneer er meer ervaring is met beide nieuwe transportrechten, wordt bekeken of beide transportrechten op alle netten kunnen worden aangeboden.
Aanpassingen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft ten opzichte van het voorstel van Netbeheer Nederland een aantal aanpassingen gedaan. Zo heeft de toezichthouder beschreven welke stappen moeten worden doorlopen als een aangeslotene het net gebruikt buiten de met de netbeheerder afgesproken momenten en heeft de ACM enkele tekstuele aanpassingen gedaan om de codebepalingen te verduidelijken.
De toezichthouder stelt in het ontwerpbesluit voor om de codewijzigingen per 1 april 2025 in werking te laten treden. Daarmee gaat de ACM in tegen de wens van de netbeheerders die het tijdsduurgebonden transportrecht pas 1 jaar later wilden invoeren.
Alternatieve transportrechten in het kort Alternatieve transportrechten worden binnen het Landelijk Actieprogramma Netcongestie (LAN) als een van de mogelijke oplossingen voor de problemen op het Nederlandse stroomnet gezien. Het zijn contractvormen waarbij aangeslotenen rechten krijgen waarmee contractueel geborgd is dat zij congestie niet verergeren doordat zij buiten de pieken afnemen. Aangeslotenen die kiezen voor een alternatief transportrecht krijgen een gereduceerd transporttarief aangeboden. |
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.