logo
© Energy Shift
© Energy Shift
12 maart 2024

Energy Shift: ‘Batterijen zijn het nieuwe goud’

Zonnepanelen op het dak realiseerde meer dan 1.100 zonne-energiesystemen, met name op agrarische daken. Daarmee is het bedrijf een klinkende naam in de zonne-energiesector. Desondanks wijzigde het die begin dit jaar

De nieuwe naam Energy Shift verraadt een nieuwe missie, visie en strategie. Mede-eigenaar en algemeen directeur Theo Hartgers: ‘De energietransitie is een nieuwe fase ingegaan. Wij leggen de focus vanaf nu op batterijen.’ 

Veranderende behoefte
Veel duidelijker dan de naam Zonnepanelen op het dak kon het niet. Het bedrijf van Hartgers richt zich op het realiseren van pv-installaties op daken van bedrijven. Wat die naam niet verraadde, was dat het bedrijf met name in het agrarische segment opereert, zo’n 70 procent van de opdrachten komt uit die hoek. Anno 2024 heeft het bijna zo’n 200 megawattpiek aan zonnepanelen gelegd. Ondanks dat succes gaat het bedrijf nu verder onder een nieuwe naam – Energy Shift.

Hartgers: ‘Ook die naam dekt de lading. Het past beter bij wat we nu doen. We zitten midden in een energietransitie. Bedrijven willen verduurzamen en hun energierekening in de hand houden. Daar is echter meer voor nodig dan zonnepanelen. Dat zien we terug in een veranderende behoefte in de markt. Er is minder vraag naar zonnepanelen en meer naar batterijen. Die beweging werd kortgeleden ingezet, en ze zal alleen maar sterker worden. Bedrijven richten zich meer en meer op slim groene stroom opwekken, opslaan en verbruiken achter de meter. Wij sluiten daarbij aan, en daar komt onze naamsverandering uit voort.’

Natuurlijke ontwikkeling
Energy Shift laat het zonnepanelen leggen niet los, maar heeft de uitrol van batterijprojecten tot een uitdrukkelijk speerpunt gemaakt. ‘Dat is spannend’, erkent Hartgers. Wat betekent een nieuwe naam voor de zichtbaarheid in de markt? En wat zijn de gevolgen van die nieuwe focus op batterijprojecten voor de bedrijfsresultaten? Hij geeft echter ook aan dat het een natuurlijke ontwikkeling is. Vorig jaar betrof zo’n 30 procent van de aanvragen van bestaande en nieuwe klanten batterijen, nu is dat al 50 procent.

Dringend
Het bedrijf van Hartgers plaatste zijn eerste batterij in 2021. Inmiddels heeft het er tientallen verkocht, en dat aantal stijgt snel. Gebruikelijk zijn dat systemen met een opslagcapaciteit van 200 tot 300 kilowattuur.

‘We hebben het dus niet over een thuisbatterij’, benadrukt Hartgers. Het grootste systeem tot nu toe is een batterij van 700 kilowattuur. De vraag naar die producten komt voort uit verschillende behoeftes, en die zijn niet zelden zeer dringend.

Lees het volledige artikel hieronder in de maart 2024-editie van Storage Magazine.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten