logo
© Fluvius
© Fluvius
20 februari 2024

Fluvius presenteert simulatietool voor kosten nieuwe netaansluiting

Fluvius heeft een simulatietool gepresenteerd waarmee Vlamingen bij nieuw of renovatie de kosten van hun nieuwe aansluiting op het stroomnet kunnen vaststellen. De netbeheerder start een digitale promotiecampagne.

Vroeger moesten klanten volgens Fluvius een lange lijst met tarieven doorspitten – die jaarlijks wordt goedgekeurd door de Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) – om te weten hoeveel een verandering van de netaansluiting zou kosten.

Opzoeken én aanvragen
De opmars van elektrisch rijden, warmtepompen en zonnepanelen vereist volgens Fluvius steeds vaker aanpassingen aan de elektriciteits- of aardgasaansluiting. Bij nieuwbouw of uitgebreide renovaties kan zelfs een volledig nieuwe aansluiting nodig zijn. Met enkele klikken in de simulatietool op de website fluvius.be/tarieven krijgen klanten voortaan direct antwoord op de vraag wat de kosten zullen zijn.

De tarieventool leidt klanten via een aantal vragen naar het passende tarief. Indien nodig ontvangt de gebruiker extra informatie om de juiste keuze te maken. Momenteel maken al ongeveer 120 klanten per dag gebruik van de tool en bijna 95 procent van hen krijgt direct het juiste tarief voor de gevraagde aanpassing of installatie.

Digitale campagne
Wat de tool nog handiger maakt volgens de netbeheerder, is dat zodra de klant op de hoogte is van de kosten voor de aansluiting of aanpassing, deze ook meteen online een aanvraag kan indienen. In enkele situaties kan de tool niet onmiddellijk het juiste antwoord bieden, vooral wanneer belangrijke informatie nodig is die de klant mogelijk niet meteen bij de hand heeft. Niet iedereen weet bijvoorbeeld zeker of er een netwerk van 230 of 400 volt in de straat ligt. In die gevallen zullen de medewerkers van Fluvius de ontbrekende informatie zelf opzoeken en de klant een offerte op maat sturen.

De tarieventool wordt onder de aandacht gebracht via de onlinepromotiecampagne ‘Wakosta?’ die afgelopen weekeinde op verschillende socialemediaplatformen van start is gegaan. In de campagne staan herkenbare voorbeelden van situaties waar consumenten mee te maken krijgen centraal.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten