De Accell Group – onder meer bekend van de fietsmerken Batavus, Koga en Sparta – heeft afgelopen jaar met succes een pilot uitgevoerd waarbij 5.000 afgedankte elektrische fietsaccu’s zijn hergebruikt.
100.000 batterijcellen
Refurb Battery – gevestigd in Rijsbergen – ontwikkelt circulaire energieopslagsystemen op basis van gebruikte lithiumbatterijcellen.
Uit de 5.000 fietsaccu’s konden nu meer dan 100.000 batterijcellen worden hergebruikt. Door hergebruik wordt niet alleen lithium-ion afval verminderd en worden schaarse grondstoffen bespaard, maar neemt ook de CO2-uitstoot af die zou ontstaan bij de productie van nieuwe batterijcellen. In het geval dat de batterijcellen nieuw geproduceerd zouden moeten worden, zou de uitstoot meer dan 100 ton CO2 bedragen.
Carbon footprint
Jonas Nilsson, chief operating officer bij Accell Group, over de samenwerking: ‘Door als Europese fabrikant van e-bikes een tweede leven voor batterijen mogelijk te maken, worden onze producten nog duurzamer en realiseren we een lagere carbon footprint voor onze elektrische fietsen. Naast deze duurzame oplossing werken we ook met Refurb Battery aan het uitwisselen van gegevens en inzichten om de levensduur, inzameling en hergebruik van fietsaccu’s verder te verbeteren. Hiermee kan de circulariteit van de gehele fietsaccu in de toekomst verder worden vergroot.’
‘Accell Group is vanaf 2020 een betrokken partner die samen met ons in kaart heeft gebracht hoe we batterijcellen uit fietsaccu’s een tweede leven kunnen geven’, vult Marty Smits, oprichter van Refurb Battery, aan. ‘Nu nemen we samen de stap om in Europa zoveel mogelijk batterijcellen veilig te hergebruiken.’
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.