De milieuorganisatie heeft CE Delft laten onderzoeken of er effectievere maatregelen dan een subsidie voor tweedehands elektrische auto’s zijn om mobiliteit te verduurzamen. Het onderzoeksbureau heeft daarom in opdracht van Natuur & Milieu een slooptegoedregeling, een subsidie op de aanschaf van kleine elektrische auto’s en een auto-de-deur-uitpremie onderzocht.
Sloop- en vervoerstegoed
Uit de doorrekening van CE Delft blijkt dat het sloop- & vervoerstegoed het beste scoort op zowel klimaat als op rechtvaardigheid. De maatregel bespaart namelijk veel CO2 bij de lagere inkomens.
CE Delft verwacht dat met de maatregel in totaal 45.000 huishoudens hun oude, fossiele auto zullen laten slopen en het vervoerstegoed gebruiken. De kosten hiervoor bedragen 240 miljoen euro, wat de maatregel gunstiger maakt in vergelijking met de andere maatregelen. Ook de auto-de-deur-uitpremie leidt tot klimaatwinst bij de lagere inkomensgroepen, maar de CO2-besparing ligt lager.
Hogere inkomens
Het huidige beleid voor verduurzaming van auto’s bestaat hoofdzakelijk uit een aanschafsubsidie voor elektrische auto’s. Omdat de aanschafprijs van een nieuwe of tweedehandsauto nog steeds fors is, komen subsidies en fiscale steun voor elektrische auto’s vooral terecht bij mensen met een hoog inkomen of zakelijke leaserijders. Uit eerder onderzoek van CE Delft bleek bijvoorbeeld dat huishoudens met de hoogste inkomens 3 keer zoveel profiteren van belastingvoordelen voor zuinige auto’s als huishoudens met lage inkomens.
‘Uiteindelijk moet iedereen schoon kunnen reizen en moet de toegang tot steun en subsidies eerlijk verdeeld zijn over Nederland’, aldus Rob van Tilburg, directeur Programma’s bij Natuur & Milieu.
Openbaar vervoer
Natuur & Milieu pleit er daarom voor dat de overheid naast een meer eerlijke subsidie voor elektrische auto’s ook andere maatregelen invoert. Zoals subsidies die mensen steunen schoner te reizen met bijvoorbeeld openbaar vervoer, deelauto of een elektrische fiets.
De aanschafsubsidie voor kleinere elektrische auto’s is het meest effectief in CO2-reductie, maar wordt nog steeds vooral gebruikt door de hoogste inkomensklassen. De regeling ‘klimaatticket in het ov’ levert niet veel op voor het klimaat.
Verschillende doelgroepen
Natuur & Milieu pleit voor meer onderzoek naar hoe verschillende groepen in Nederland het beste geholpen kunnen worden met duurzamer reizen.
De milieuorganisatie roept het toekomstige kabinet op om te zorgen voor een breed pakket met verschillende maatregelen. Van Tilburg besluit: ‘Fossiel vervoer wordt steeds duurder, iedereen moet de kans krijgen schoon te reizen. Van belang is vooral het besef er meer nodig is dan subsidies voor elektrische auto’s. Alleen rechtvaardig beleid is uiteindelijk effectief.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.