logo
© BeSolar
© BeSolar
18 december 2023

BeSolar over consumentenmarkt zonnepanelen: ‘Geen paniek, energietransitie zet gewoon door’

Bram Klaassen is de oprichter en ceo van BeSolar. Dat bedrijf groeide in 2023 ondanks de terugvallende vraag naar zonnepanelen fors door. ‘De huidige shake-out in de residentiële markt is logisch maar tijdelijk.’

Hoe was 2023 voor BeSolar?
‘We zijn gewend aan hectiek. De solar coaster raast voort. Er is altijd wel wat: fluctuaties in kosten, materiaaltekorten, vertraging in leveringen, een exploderende vraag, een terugvallende vraag, discussies over terugverdientijden, over saldering… In 2023 was het niet anders, maar als installatiebedrijf deden we het bijzonder goed.’

Jullie hadden geen last van een verminderde vraag naar zonnepanelen?
‘We gingen met heel veel opdrachten uit 2022 het nieuwe jaar in. Vanaf november zagen we een lichte terugval. Dat is echter niet vreemd. Ik zie 2022 niet als het nieuwe normaal, het was een jaar met een energiecisis. Daar werd op gereageerd door consumenten. Iedereen die al nadacht over zonnepanelen wilde ze direct op hun dak. Nu is dat minder. Er is wat meer onzekerheid in de markt.’

Door de misverstanden over terugverdientijd, eventuele toeslagen van energieleveranciers, de salderingsdiscussie?
‘Ik maak me niet zo druk over deze zaken, zit er niet erg over in. De vraag naar zonnepanelen is weer redelijk stabiel. Er zijn nog steeds heel veel mensen die zonnepanelen op hun dak willen. Ze denken er alleen weer wat langer over na, ook over de partijen met wie ze zaken willen doen. Dat is allemaal logisch. Maar de energietransitie zet gewoon door.’

De paniek bij vele installateurs van zonnepanelen is onterecht?
‘Ik heb verschillende telefoontjes gehad van collega-bedrijven, of we interesse hadden in een overname. Er zullen faillissementen volgen. Maar dat betreft allereerst bedrijven die geen solide basis hebben – bijvoorbeeld niet hebben geïnvesteerd in marketing, geen club hebben die weet hoe je zonnepanelen verkoopt, onvoldoende kwaliteit en service bieden, geen goede verstandhouding met klanten weten op te bouwen. Zonnepanelen wegzetten kost weer moeite, je moet er tijd en energie in steken.’

BeSolar besloot 3 jaar geleden ook fysieke winkels te openen.
‘Vanuit de gedachte dat consumenten graag even binnenlopen om producten te zien en zich persoonlijk te informeren. Zo krijgen ze ook een idee bij wie ze wat kopen, en wat de aanpak is. En als er dan later een probleem is, bijvoorbeeld met een app, dan kunnen ze ook gewoon even langs- komen en dan lossen we het op. Dat alles wordt gewaardeerd, het is een succes. Wij voeren dus geen strijd via Google om leads te genereren. Bovendien zetten we al lang niet meer in op zonnepanelen alleen.’

Zonnepanelen zijn niet langer de heilige graal?
‘Waar die tot kortgeleden voor 95 procent van onze omzet zorgden, is dat nu 25 procent. De rest komt uit laadpalen, warmtepompen, infraroodpanelen en de thuisbatterij. Die verbreding zetten we 3 jaar geleden al in. Je moet dan natuurlijk een complexer verhaal vertellen, maar mensen zijn erin geïnteresseerd en ook daar is de ontmoeting in onze winkels uitermate geschikt voor. Wij plukken dus nu de vruchten van de strategische keuzes uit het verleden. De installateur die niet heeft geïnvesteerd in kwaliteit en de klant, en die zich nu nog puur focust op zonnepanelen kan de slag weleens hebben gemist.’

Wat zie jij als de grootste prestatie van BeSolar in 2023?
‘In 2021 draaiden we een omzet van 3 miljoen euro, een jaar later was dat 12 miljoen euro. In 2023 is die nog eens verdubbeld. Tegelijkertijd hebben we niet ingeleverd op klanttevredenheid. We scoren nu een tiende procent hoger dan in 2022: een 9,3. Dat lijkt weinig, maar het is een enorme prestatie als je zo hard groeit. Ik ken genoeg bedrijven die de mogelijkheid van online-reviews hebben geschrapt omdat de kwaliteit opeens hard onderuitging toen de hoeveelheid werk opeens heel hard toenam in 2022.’

Hoe ziet jullie toekomst eruit?
‘We hebben nu 15 winkels in Zuid-Holland, en een magazijn en ons hoofdkantoor. Dit jaar openden we er 2 in Noord-Holland, en voor 2024 volgt een derde. In die provincie komen er snel nog eens 15 bij, en ook in Midden-Nederland zijn we al op zoek naar nieuwe locaties. BeSolar wordt kortom een landelijk opererend bedrijf, dicht bij de mensen en over de volle breedte van de verduurzaming van huishoudens.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten