logo
wvhj2023
© © Hugo Kurk | Dreamstime.com
© © Hugo Kurk | Dreamstime.com
17 december 2023

Brabantse Taskforce Transportschaarste: bedrijventerreinen, zet vol in op energy hubs

De Brabantse Taskforce Transportschaarste werd begin 2023 in het leven geroepen om het netcongestieprobleem in Noord-Brabant aan te pakken. Het doel: een deel van de knelpunten wegnemen of verzachten.

Marc van de Ven, adviseur Energie en ruimtelijke ontwikkeling wijst daarbij met name naar bedrijventerreinen. Daar lopen bedrijven vast in hun verduurzaming en leiden ze financiële schade vanwege onvoldoende capaciteit op het stroomnet. ‘Het creëren van smart energy hubs is een belangrijk deel van de oplossing.’

De ernst van het netcongestieprobleem in Nederland werd juni 2022 plotseling bijzonder tastbaar in de provincies Limburg en Noord-Brabant. TenneT, de beheerder van het hoogspanningsnet, stopte per direct met het aansluiten van nieuwe klanten en bestaande klanten konden hun netaansluiting niet vergroten. December dat jaar werd deze maatregel voor de grootverbruikers echter weer opgeheven. TenneT had een congestieonderzoek afgerond en 1.700 megawatt extra ruimte gevonden door gebruik te maken van flexibel vermogen van marktpartijen die – tegen betaling – het elektriciteitsnet tijdens piekmomenten zouden kunnen ontlasten.

Belangrijke input
Rond diezelfde tijd presenteerde klimaatminister Jetten het Landelijk Actieprogramma Netcongestie (LAN) om de problemen op het Nederlandse stroomnet aan te pakken. Dat vloeide voort uit een breed overleg met vele stakeholders: de nationale taskforce netcongestie – onder leiding van speciaal coördinator en ex-topman van TenneT Ben Voorhorst. De aanpak in Noord-Brabant en Limburg vormde daarbij belangrijke input. Het LAN kent 3 inhoudelijke pijlers, met als eerste pijler het slimmer en optimaler gebruiken van het stroomnet. De tweede pijler gaat over het sneller realiseren van netuitbreidingen. De derde pijler richt zich op het voorspellen en programmeren van uitbreidingen en investeringen.

Aan de beurt
Van de Ven: ‘Denk bij de eerste pijler aan het vergroten van flex aan de gebruikerskant, bijvoorbeeld bij bedrijven, en het sturen op een betere benutting van de bestaande capaciteit, onder andere door middel van regelgeving, contractvormen en nettarieven. De tweede pijler gaat over de planvorming van projecten voor netuitbreiding. Dit is de historische context van oprichting van de Brabantse Taskforce Transportschaarste. Maar wij zijn niet de enige die hier actie op onderneemt, alle provincies zijn er op hun eigen manier mee bezig. En de provincies werken via het Interprovinciaal Overleg (IPO) samen met netbeheerders en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Rijk. Zo is in Brabant ook een provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (pMIEK) ontwikkeld. Daarin zijn energie-infrastructuurprojecten vastgelegd die belangrijke regionale ontwikkelingen zoals woningbouw en mobiliteit ondersteunen. Dit pMIEK is een belangrijke input voor de investeringsplannen van de netbeheerder.’

Lees het volledige artikel hieronder in de december 2023-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten