‘We gaan alle 125 bestaande hoogspanningsstations uitbreiden, en tientallen van dit type stations bijbouwen’, aldus de chief transition officer. ‘De komende 3 jaar investeren we 3 miljard euro om onze netten uit te breiden, en zo'n 1,5 miljard euro in het onderhoud en beheer van de huidige infrastructuur.’
Tientallen nieuwe stations
Daarnaast wordt in de komende 10 jaar nog bijna 2 miljard euro extra geïnvesteerd in uitbreiding van de hoog/middenspanningsstations (HS/MS-stations). Hiervoor worden alle ruim 125 HS/MS-stations van Enexis Netbeheer uitgebreid en worden tientallen nieuwe HS/MS-stations gebouwd.
Maatschappelijk geprioriteerd
In het concept-investeringsplan beschrijft de netbeheerder waar hij de komende 10 jaar aan de slag gaat voor de uitbreiding, vervanging of onderhoud van de gas- en elektriciteitsnetten. Belanghebbenden kunnen deze maand reageren op de consultatieversie van het plan.
Opvallend onderdeel van het investeringsplan is de investering in 8 projecten om de toename van groen gas te faciliteren. Verder zijn voor het eerst maatschappelijk geprioriteerde projecten meegenomen die provincies hebben aangedragen via de zogeheten pMIEK’s. Na de consultatie worden de investeringsplannen op 1 januari 2024 ingediend bij de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Maakbaarheidsgat
In het nieuwe Investeringsplan is voor het eerst ook het zogenoemde ‘maakbaarheidsgat’ in beeld gebracht. Daarbij is gekeken naar de totale marktvraag enerzijds en naar de uitvoeringscapaciteit anderzijds. Het maakbaarheidsgat is het deel van het werk waar de markt wel om vraagt, maar waar de netbeheerder niet tijdig aan kan voldoen.
Ondanks dat de investeringen de afgelopen jaren fors zijn gestegen, is Enexis namelijk niet in staat de enorme groei in het gevraagde transportvermogen bij te houden. De belangrijkste reden is een tekort aan technisch personeel. Om het tekort zo snel mogelijk in te kunnen lopen, wil Enexis Netbeheer jaarlijks zo’n 500 nieuwe medewerkers aantrekken. Het investeringsplan laat zien dat de netbeheerder voor de jaren 2024, 2025 en 2026 nog met een aanzienlijk gat zit. In 2030 bedraagt het maakbaarheidsgat – afhankelijk van het toekomstscenario – maximaal 27 procent.
Productiekaravanen
‘We willen zo efficiënt mogelijk werken met “productiekaravanen” die wijk voor wijk het net toekomstbestendig maken’, aldus Jeroen Sanders. ‘Dit moet ondersteund worden door “vergunningsfabrieken” die zorgen dat er grond beschikbaar komt voor de benodigde infrastructuur. Dat is hard nodig, want alle extra elektriciteitsinfrastructuur vraagt veel ruimte in de toch al volle gebouwde omgeving. Ook het opleiden van technici willen we verder stimuleren.’