logo
wvhj2023
© Alliander
© Alliander
27 oktober 2023

ACM publiceert ontwerp-codebesluit om ongebruikte transportcapaciteit af te pakken

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft het ontwerp-codebesluit gepubliceerd waarmee netbeheerders de mogelijkheid krijgen om onnodig gecontracteerd transportvermogen in congestiegebieden ‘af te pakken’.

De toezichthouder startte vorig jaar oktober een consultatie over alternatieve transportrechten en ‘use it or lose it’ (UIOLI)-contracten; in het Nederlands ook wel gebruik-op-tijd-of-raak-het-kwijt (GOTORK)-contracten genoemd. 

Voorstel aanpassen
Netbeheer Nederland diende vervolgens namens de netbeheerders een codewijzigingsvoorstel in voor niet-gebruikte transportrechten.

Omdat het codewijzigingsvoorstel botste met de Elektriciteitswet, moesten de netbeheerders hun voorstel aanpassen. De netbeheerders hebben daarom eerder deze maand het codewijzigingsvoorstel ‘Niet gebruikte transportrechten’ aangepast. De ACM heeft het gewijzigde voorstel inmiddels beoordeeld en nu het ontwerpbesluit ter inzage gelegd.

Verlagen
Met het gewijzigde voorstel worden voorwaarden aan de netcodes toegevoegd over de mogelijkheid voor netbeheerders om onnodig gecontracteerd transportvermogen in – dreigende – congestiegebieden te verlagen.

De netbeheerders krijgen straks volgens de ACM de mogelijkheid om ‘substantiële hoeveelheden’ onnodig gecontracteerd transportvermogen beschikbaar te stellen aan andere netgebruikers. Bovendien kunnen netbeheerders hierdoor kleinere veiligheidsmarges aanhouden voor de verwachte groei van de toekomstige transportvraag. Dat creëert de mogelijkheid om meer transportaanvragen goed te keuren en het stroomnet efficiënter te gebruiken.  

Specifieke voorwaarden
Omdat het verlagen van het onnodig gecontracteerd transportvermogen van een aangeslotene een beperking van diens rechten is, maakt de ACM de toepassing van GOTORK enkel mogelijk onder specifieke voorwaarden.

Zo kan dit alleen toegepast worden in congestiegebieden en bij substantiële hoeveelheden onnodig gecontracteerd transportvermogen. Daarnaast gaat de netbeheerder eerst in overleg met de klant om vast te stellen in welke mate er sprake is van onnodig gecontracteerd transportvermogen. Ten slotte kan GOTORK niet worden toegepast bij specifiek aangewezen organisaties met een maatschappelijke functie.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten