logo
wvhj2023
© Ben Schonewille | Dreamstime.com
© Ben Schonewille | Dreamstime.com
11 augustus 2023

Netbeheerders moeten codevoorstel voor use-it-or-lose-it-contracten wijzigen

Het codewijzigingsvoorstel van Netbeheer Nederland om gebruik-op-tijd-of-raak-het-kwijt (GOTORK)-contracten in te voeren, botst met de Elektriciteitswet. De netbeheerders moeten daarom hun voorstel aanpassen.

Die conclusie trekt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na bestudering van het codewijzigingsvoorstel van de netbeheerders. Het voorstel strookt volgens de toezichthouder niet volledig met de belangen, regels en eisen in artikel 36, eerste lid, van de Elektriciteitswet 1998. Netbeheer Nederland heeft nu de opdracht gekregen om het voorstel aan te passen en de strijdigheden weg te nemen.

Verlagen
Use-it-or-lose-it kent het principe dat wanneer de aangesloten partij in een vooraf bepaalde periode niet het volledige transportvermogen gebruikt, de netbeheerder de gecontracteerde transportcapaciteit kan verlagen. Hierdoor kan deze niet-gebruikte transportcapaciteit door andere afnemers gebruikt worden.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) startte afgelopen oktober een consultatie over alternatieve transportrechten en ‘use it or lose it’ (UIOLI)-contracten; in het Nederlands ook wel gebruik-op-tijd-of-raak-het-kwijt (GOTORK)-contracten genoemd. Netbeheer Nederland diende begin november namens de netbeheerders een codewijzigingsvoorstel in voor niet-gebruikte transportrechten.

Hoogspanningsnet
De ACM vraagt de netbeheerders onder meer om hun codewijzigingsvoorstel zo aan te passen dat het voorgestelde instrument breder inzetbaar is bij aansluitingen op het hoogspanningsnet en dat gespecificeerd wordt wat verstaan wordt onder een ‘redelijke termijn’ waarop netcapaciteit in gebruik genomen dient te worden.

Verder wil de toezichthouder dat de aanpassingen ervoor zorgen dat door de netbeheerder wordt vastgesteld of er sprake is van ongebruikt gecontracteerd transportvermogen en of dit binnen een redelijke termijn alsnog gebruikt zal worden. Tot slot moeten er geen aanvullende verplichtingen komen voor partijen van wie het gecontracteerd transportvermogen op een eerder moment beperkt is, wanneer zij na het beschikbaar komen van transportcapaciteit hun gecontracteerd transportvermogen willen uitbreiden.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten