
De Keizer is Senior Scientist en programmacoördinator Zon op Infra bij TNO. Daarnaast is ze betrokken bij het Nationaal Consortium Zon op Infra. Dit samenwerkingsverband van meer dan 40 overheden, bedrijven, kennisinstellingen en belangenorganisaties bevordert innovatie en implementatie van zonne-energiesystemen in de infrastructuur voor spoorwegen, autowegen, vaarwegen, dijken en fietspaden in Nederland. Maar ook de mogelijkheden van zonnecarports hebben de volle aandacht en die worden al mondjesmaat uitgerold in commerciële projecten. Met een solar carport wordt zowel een overkapping met zonnepanelen van een individuele parkeerplaats als van een parkeerterrein of zelfs de overkapping van de bovenste verdieping van een parkeergarage bedoeld.
Harde cijfers
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland publiceerde in 2021 het rapport ‘De zonnige kant van parkeren’. Dat schetst onder andere de mogelijke bijdrage van solar carports aan de energietransitie in harde cijfers. De Keizer: ‘Er is naar inschatting ongeveer 79,5 vierkante kilometer aan bruto potentieel oppervlak aan parkeerlocaties. Hierop kan naar schatting tussen de 9.200 en 11.000 megawattpiek aan vermogen opgesteld worden, wat een potentiële opbrengst oplevert tussen de 8,1 en 9,6 terawattuur. De gemiddelde potentie per RES-regio ligt rond de 350 megawattpiek.’
Comfort
‘Dat theoretische vermogen van zo’n 10 gigawattpiek aan groene stroom kan een substantiële bijdrage leveren’, aldus De Keizer. ‘Daarnaast hebben we het natuurlijk over een mooie vorm van dubbelgebruik van de ruimte. De combinatie met het laden van elektrische auto’s en opslag ligt voor de hand. Bovendien wordt parkeren er niet lelijker op, het beeld kan er zelfs op vooruitgaan als je het goed aanpakt. En het comfort van de parkeerder gaat erop vooruit, lekker droog boodschappen inladen en minder heet in de zomer…’
Sympathie
Deelnemers aan het Nationaal Consortium Zon op Infra brachten onlangs een bezoek aan Powerparking Dronten: zo’n 1.000 lichtdoorlatende zonnepanelen boven 120 parkeerplaatsen, gecombineerd met een batterij met een opslagcapaciteit van 400 kilowattuur en 16 laadpunten. Keizer noemt dit een mooi voorbeeld van een succesvol solar carport-project. Het combineert diverse voordelen van solar carports. Bovendien kan het project rekenen op sympathie van de omgeving, wat verfrissend is in deze tijd. Tijdens de bijeenkomst bleek volgens De Keizer ook nog eens de grote interesse in solar carports, met name bij gemeenten.
Massale uitrol
Is iedere parkeerplaats straks overdekt met zonnepanelen, worden ze standaard onderdeel van duurzame gebouwen? De Keizer brengt nuance aan, en begint bij woningen. ‘Ik zie de massale uitrol bij particulieren, ondanks de opkomst van elektrische auto’s, niet voor alle woningen voor me. Een solar carport is relatief duur en zonnepanelen kunnen ook op het dak van het huis. Heb je al een carport, dan ligt het natuurlijk wel voor de hand om daar op enig moment zonnepanelen op te leggen. Ook als het dak niet ideaal ligt of niet groot genoeg is biedt een solar carport een goede mogelijkheid om energie op te wekken. Voor bedrijven en kantoren met een parkeerplaats is het niet meer dan logisch om die te overkappen met zonnepanelen. Je moet binnen afzienbare tijd naar een CO2-neutraal gebouw, je wilt dan maximaal groene stroom opwekken, dus alle mogelijkheden benutten. Dat geldt feitelijk ook voor de gebouwde omgeving, en dus ook voor collectieve parkings.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.