logo
wvhj2023
© Sundata
© Sundata
18 september 2023

Lex Schiebaan: ‘Maak verdienmodel van datagedreven onderhoud zonnepanelen’

‘Zie onderhoud van zonne-energiesystemen niet als een last, maar als een kans om waarde te bieden aan klanten en een solide verdienmodel op te bouwen.’ Dat zegt Lex Schiebaan, oprichter van Sundata.

Sundata biedt installateurs inzicht in de prestatie van zonne-energiesystemen middels een slim solar monitoring- en managementplatform. Het bedrijf zet sterk in op het voorkomen van onnodige vragen en stelt installateurs in staat om razendsnel te reageren bij klantvragen. Met de nieuwe feature Yield Insights identificeert Sundata het kernprobleem wel 10 keer sneller dan met traditionele, handmatige analyses. Hoe beoordeelt Schiebaan het niveau van service en onderhoud in de zonne-energiebranche?

Onontgonnen terrein
Schiebaan: ‘Bij grootzakelijke installaties is het doorgaans goed geregeld, zeker als er professionele investeerders bij betrokken zijn. Heb je het over zonnepanelen op kleinere bedrijfsdaken en agrarische gebouwen, dan is het vaak onder de maat. Maar hierin zit beweging, mede dankzij de groeiende aandacht voor kwaliteit en veiligheid, ook door verzekeraars. In het residentiële marktsegment is het beeld tweeledig. Woningcorporaties doen het steeds beter. Wat betreft particuliere zonne-energiesystemen op daken van woningen is datagedreven onderhoud echter grotendeels onontgonnen terrein. Pas als iemand opmerkt dat er een probleem is, wordt ernaar gekeken. Met dit piepjessysteem staan omvormers regelmatig maanden uit.’

Uitval
Er was een tijd dat zonnepanelen werden beschouwd als een onderhoudsvrij product, vertelt Schiebaan. Je legt ze op een dak van een woning en je hebt er 25 jaar lang geen omkijken meer naar. Dat beeld is gekanteld, onder meer door de bewustwording van zonnepaneeleigenaren door de gestegen elektriciteitsprijs. Het toenemende aantal klanten dat terugkomt bij de installateur, bijvoorbeeld met vragen over energiecontracten, tegenvallende opbrengsten of een melding van uitval. Dat heeft echter niet geleid tot structurele verandering wat betreft service en onderhoud, constateert Schiebaan.

Grijs gebied
‘Installateurs van zonnepanelen hebben het druk; aan werk nog steeds geen gebrek in de consumentenmarkt’, stelt Schiebaan. ‘De focus ligt op verkoop, installatie en weer door. Service en onderhoud hebben niet de aandacht, het wordt vaak ervaren als een last en kostenpost. Dat is problematisch. Er zijn product- en fabrieksgaranties, maar dat is grijs gebied. De klant verwacht dat issues worden opgelost. De installateur moet dat doen. Dat kan discussie opleveren, het kost tijd en geld. Maar het is gewoonweg deel van je werk, en je kunt het ook zien als een kans.’

Wel of niet afgedekt
Dek de kosten voor service en onderhoud niet af met inkomsten uit de installatie van nieuwe zonnepaneelinstallaties. Dat brengt onnodige financiële risico’s met zich mee. Een future-proof installateur sluit die uit, en meer dan dat, maakt er een verdienmodel van. Dat is de boodschap van Schiebaan. En dat begint volgens hem met het scheppen van duidelijkheid naar de klant. Biedt altijd een servicecontract aan. Wat de exacte inhoud ook is, zo creëer je helderheid over mogelijke issues en de mate waarin die wel of niet zijn afgedekt.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten