logo
wvhj2023
© The New Drive
© The New Drive
22 mei 2023

Thuisopslag in 2050: de elektrische auto of de thuisbatterij?

Is de elektrische auto de thuisbatterij van de toekomst? Mark van Kerkhof van The New Drive: ‘Niet alles wat kan is mogelijk; het is geen kwestie van of-of maar én-én.’

The New Drive ondersteunt bedrijven en niet-commerciële organisaties in hun transitie naar groene mobiliteit. Het consultancybedrijf is samen met zusterbedrijf APPM actief in zowel Nederland als Vlaanderen. Hoe ziet managing director Van Kerkhof er de ontwikkelingen op het gebied van de elektrische auto?

Vroeg gepiekt
Van Kerkhof: ‘Nederland behoort tot de koplopers in Europa. Zo is de publieke laadinfrastructuur flink uitgerold en is verdere groei in voorbereiding. Tegelijkertijd is er vroeg gepiekt door de overheid, zo werd de afgelopen weken duidelijk toen de overheid aankondigde aanschafsubsidies en fiscale voordelen voor elektrische auto’s terug te schroeven. Je ziet nu sommige mensen terugkeren naar fossiel omdat elektrisch duurder is. Dat kan niet de bedoeling zijn, we willen juist vooruit. Ik denk dat de Nederlandse consumentenmarkt, zowel koop als lease, zich voor nu helaas even gaat stabiliseren. Voor bedrijfswagens, bestelauto’s en taxi’s bijvoorbeeld, is het anders; mede dankzij de 30 steden die vanaf 2025 zero-emissiezones invoeren.’

Bedrijfswagenland
In België, zo constateert Van Kerkhof, is de situatie wezenlijk anders. In vergelijking met Nederland is er een achterstand wat betreft de verkoop van elektrische auto’s en de installatie van laadpunten, maar er is een grote groei aanstaande. Die zal met name vanuit de zakelijke markt komen. Hij noemt België een echt bedrijfswagenland. De logistiek en transport wil verduurzamen, naar zero emissie, ook met behulp van elektrisch vervoer. De overheid voert een consistenter beleid dan Nederland ten aanzien van het voordeel van alle aard, de fiscale bijtelling voor zakelijke rijders.

Vingers van 1 hand
Met de mogelijkheid van bidirectioneel laden, ook stroom te kunnen leveren aan het stroomnet, worden elektrische auto’s echt onderdeel van het elektriciteitssysteem. Auto’s die op deze wijze al als batterij kunnen worden ingezet, bijvoorbeeld om geld te verdienen met de handel in stroom en balanceringsdiensten, zijn echter vooralsnog op de vingers van 1 hand te tellen. Wordt vehicle-to-grid in de nabije toekomst snel mainstream? Van Kerkhof betwijfelt dat, heeft het over een periode van 5 tot 10 jaar, en onderstreept dat er tevens heel veel opportuniteiten schuilen in smart charging, zowel als verdienmodel als het ontlasten van het stroomnet. Niet alles wat kan gaat dus per definitie op grote schaal gebeuren.

Collectieve oplossingen
Van Kerkhof: ‘In de route naar zero-emissievervoer is er ook altijd de relatie met zon. Zo investeren veel logistieke centra momenteel in zonnepanelen. Zij willen maximaal gebruikmaken van hun opwek. Bedrijfswagens en logistieke voertuigen kunnen die gebruiken als energiebron. We zien een toenemende elektrificatie van logistiek vervoer. Bedrijven met veel zonnepanelen kunnen op die manier hun voertuigen goedkoop opladen met zelf gegenereerde energie.’

Regulier stopcontact
Een bijzondere en individuele vorm van een vehicle-to-grid-toepassing van een elektrische auto is die gebruiken als thuisbatterij, vertelt Van Kerkhof. Dat gebeurt op dit moment nog niet in Europa. Maar elektrische auto’s hebben wel steeds vaker een regulier stopcontact waarop je elektrische apparaten kunt aansluiten. ‘Dat zou je kunnen zien als een eerste stap naar deze applicatie’, stelt Van Kerkhof. ‘Een elektrische auto van een particulier staat zo’n 90 procent voor de deur. Dat maakt hem in basis tot een grote thuisbatterij.’ Maar ook hier plaatst hij kanttekeningen bij wat betreft de snelheid waarmee deze ontwikkeling zal gaan, en niet omdat het een grote technologische uitdaging is.

Basale vragen
Van Kerkhof: ‘Zo’n 40 procent van de huishoudens in Nederland heeft de mogelijkheid om direct aan huis te laden dus ook om de auto als thuisbatterij in te zetten. Niet alles wat kan is dus mogelijk. Bovendien zitten we momenteel in 3 grote transities. Zonne-energie is inmiddels een no- brainer. De elektrische auto is populair. Op ieder verjaardagsfeest worden mij echter nog steeds heel veel basale vragen gesteld, en de overheidsincentives nemen af. We zijn er nog lang niet. De derde, energieopslag, staat in de kinderschoenen. Die transities hebben dus een verschillend tempo en moeten straks bij elkaar komen in slimme toepassingen en bijbehorende diensten van serviceproviders. Iedere situatie heeft zijn eigen oplossingen, en daarbij zullen zowel auto- als thuisbatterijen worden ingezet.’

Bekijk hier in de Solar Magazine Productzoeker welke thuisbatterijen er te koop zijn in de Benelux.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten