In totaal gaat Amsterdam voor 2026 al haar bussen elektrificeren, in 2025 rijden er daarmee 200 elektrische bussen rond. De eerste 40 exemplaren zijn besteld bij VDL. Net als de huidige trams en metro's gaan ze rijden op groene stroom en later mogelijk met waterstof als energiedrager. Ook de vele pontjes over het IJ moeten dan elektrisch zijn en voorzien van een batterijpakket of brandstofcel. Op de daken van metrostations en andere gebouwen van het GVB komen zonnepanelen. Die wekken weliswaar onvoldoende stroom op om de stadsbussen op gang te houden, maar gaan een bijdrage leveren aan het opladen van de eigen bedrijfsauto's. Daarvoor geldt voortaan het principe dat ze elektrisch moeten zijn tenzij dat praktische onmogelijk is.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.