logo
wvhj2023
© GIGA Storage
© GIGA Storage
12 april 2023

Nieuw onderzoek: maximaal 2 gigawatt batterijen rendabel tot 2030

Richting het jaar 2030 zal in Nederland slechts 1 tot maximaal 2 gigawatt aan grootschalige batterijen rendabel te exploiteren zijn. Dat concludeert CE Delft in een nieuw rapport over energieopslag in batterijen.

CE Delft heeft voor het onderzoeksrapport ‘Beleid voor grootschalige batterijsystemen en afnamenetcongestie’ een uitgebreide analyse van de businesscase uitgevoerd om te bepalen hoeveel grootschalige batterijen in 2030 verwacht mogen worden. Deze analyse is uitgevoerd om te bepalen hoeveel batterijen mogelijk gaan bijdragen aan netcongestie of congestie kunnen oplossen. De onderzoekers concluderen dat er in 2030 een rendabel vermogen van 0,5 tot 2 gigawatt is voor grootschalige batterijen op de balanceringsmarkten van hoogspanningsnetbeheerder TenneT. Het opslaan en later leveren van overschotten aan wind- en zonne-energie wordt niet rendabel.

Balanceringsmarkten
CE Delft concludeert dat het verdienmodel van grootschalige batterijen op dit moment voornamelijk gebaseerd is op de inkomsten uit de balanceringsmarkten en niet op netcongestiemanagement. Batterijen kunnen volgens de onderzoekers goed deelnemen aan de primaire reservevermogen (FCR)- en onbalansmarkt. Om deel te nemen aan de regelvermogen (aFRR)-markt moet een installatie 24 uur lang vermogen kunnen leveren. Batterijen hebben echter niet zo’n hoge energiecapaciteit.

‘Richting 2030 verwachten we slechts zo’n 0,5 tot 1 gigawatt rendabel vermogen volgens onze businesscaseberekening voor energiebalancering’, aldus de CE Delft-onderzoekers. ‘De day-ahead-markt wordt niet rendabel voor batterijen. Als de aFRR-markt wordt aangepast naar een tijdsschaal van 4 uur, is er een totaal rendabel vermogen van 1 tot 2 gigawatt aangezien batterijen dan extra op deze markt ingezet kunnen worden.

2 versus 10 gigawatt
Naast deze markten ziet CE Delft nog potentieel voor portfoliomanagement – het matchen van vraag en aanbod per kwartier door energieleveranciers – en blindvermogencompensatie. De omvang en winstgevendheid van portfoliomanagement en compensatie van blindvermogen is echter onbekend. ‘De door ons verwachte hoeveelheid batterijen is veel lager dan de hoeveelheid aanvragen (30 gigawatt) voor een aansluiting en de hoeveelheid waar TenneT van uitgaat bij hun Monitor Leveringszekerheid (10 gigawatt)’, is de conclusie van CE Delft dan ook.

Onderstaande tabel toont een overzicht van de businesscase voor batterijen die CE Delft ziet op de verschillende markten.

Markt

Marktomvang voor grootschalige batterijen

Rendabel richting 2030?

FCR

100 megawatt in Nederland, 100 megawatt Europees ingekocht voor Nederland.

Ja, maar markt is al verzadigd met batterijen.

aFRR

Groei naar gemiddelde hoeveelheid van 700 megawatt in 2025 en 1.000 megawatt in 2030.

Markt wordt richting 2030 rendabel, maar marktontwerp past nu niet bij batterijen.

Onbalans

Ongeveer 250 megawatt in 2025 en 500 megawatt in 2030.

Businesscase wordt mogelijk rendabel, op het kantelpunt in 2030.

Intraday

Ongeveer 500 megawatt in 2025 en 1 megawatt in 2030.

Niet rendabel voor batterijen richting 2030.

Day-ahead

2 cycli per dag, geschat op 1,5 gigawatt in 2025 en 2 gigawatt in 2030.

Markt wordt niet rendabel voor batterijen richting 2030.

Congestie

Nu ongeveer 500 megawatt, toekomstige toename onzeker.

Dit is een compensatie voor gemiste inkomsten, en geen direct verdienmodel.

‘Achter de meter’

De kosten van niet elektrificeren of uitbreiden (oppertunity costs) zijn groter dan de kosten van een batterij.

Vervolgonderzoek naar batterijen voor opweknetcongestie

CE Delft verwacht dat in het onderzoek naar de inzet van grootschalige batterijen voor opweknetcongestie – congestie door de productie van elektriciteit – zullen verschillen met de uitkomsten van het onderzoek naar afnamecongestie.

Batterijen zullen bij opweknetcongestie volgens CE Delft een veel grotere rol kunnen spelen. De vervolgstudie specifiek over batterijen en opweknetcongestie wordt door het instituut momenteel uitgevoerd, met verwachte oplevering in september 2023.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten