logo
wvhj2023
hero-image
13 maart 2023

Romano Hagen gooit roer om met De Centrale: ‘Focus op subsidies en financiering bij digitale klantreis naar verduurzaming’

Romano Hagen is een vaste waarde op Solar Solutions. Met het opheffen van de btw op zonnepanelen gooide hij het roer om. ‘De Centrale biedt nu een onlineklantreis naar verduurzaming.’

‘Ik hou van moeilijke dingen gemakkelijker maken en mensen zo verderhelpen’, vertelt Hagen. ‘Vanuit dat idee, en mijn passie voor verduurzaming, gaf ik in 2013 mijn baan als fiscaal jurist op en startte mijn eigen onderneming. Die stond oorspronkelijk in het teken van ontzorging bij de btw-teruggave op zonnepanelen. Het eerste jaar had ik 30 klanten, het jaar daarop 500. Daarna ging het heel snel, ook wat betreft het ontwikkelen van een gedigitaliseerd proces. Daarnaast ontstonden 2 nieuwe activiteiten waarmee we het installateurs en hun klanten gemakkelijk maken op het gebied van subsidies en financiering: Duurzaam Gefinancierd en De Groene Subsidie.’

Nieuwe boot
Het bedrijf van Hagen telt inmiddels 10 mensen. Het werkt samen met zo’n 1.200 installateurs. Vorig jaar ondersteunde Hagen met De Centrale BTW Teruggave meer dan 100.000 eindklanten. Daarmee was dat de belangrijkste financiële pijler onder het bedrijf. Was – want sinds dit jaar geldt er een nul procent btw-tarief voor zonnepanelen die op woningen worden gelegd. De Centrale BTW Teruggave was in de volksmond al bekend als De Centrale. Nu is dat ook de officiële naam van het bedrijf. ‘Het roer is omgegooid, aldus Hagen. ‘We varen een nieuwe koers en ook nog eens op een geheel nieuwe boot.’

Ingewikkelde keuzes
Verduurzaming is een vak en de klantreis is heel bijzonder, zo stelt Hagen. ‘We hebben het niet over dozen schuiven, maar over complexe producten. Klanten staan voor ingewikkelde keuzes. Het aanschaffen van zonnepanelen is vaak al heel wat, de combinatie met andere maatregelen zoals een warmtepomp of isolatie maakt het al helemaal ingewikkeld. Een goede advisering en service van installateurs is dus cruciaal, wat betreft technologie, producten en opbrengst. Maar dat geldt ook op het gebied van subsidies en financiering. We hebben 10 jaar ervaring in een digitaal platform gestopt dat installateurs en hun klanten in staat stelt die reis samen te maken.’

Spin in het web
De Centrale heeft alle duurzame subsidies en financieringen voor bedrijven en consumenten ondergebracht in 1 platform dat digitaal bereikbaar is voor alle betrokkenen. Het subsidiegedeelte kent diverse functionaliteiten. Dat begint met de mogelijkheid van het toevoegen van een subsidieaanvraag voor een particulier of kleinzakelijke klant, bijvoorbeeld in het kader van de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) en de Energie-investeringsaftrek (EIA) voor ondernemers. Klanten kunnen de noodzakelijke gegevens aanvullen, verplichte documentatie uploaden en vragen stellen. De Centrale checkt of alles correct is aangeleverd zodat de subsidieaanvraag soepel verloopt. Hagen: ‘Alle betrokkenen kunnen de exacte status van dit proces volgen, van aanvraag, in behandeling tot en met toekenning of afwijzing. Daarmee zijn we dus de spin in het web en voorkomen we een hoop gedoe.’

Enkele muisklikken
Naast de subsidie stelt De Centrale financiering van verduurzaming voor bedrijven en particulieren centraal. Ook die staat volgens Hagen in het kader van een effectieve en prettige klantreis. Zo kan een installateur met enkele muisklikken een financieringsofferte maken. Daarbij wordt onder vele aanbieders gezocht naar het beste tarief. Op deze wijze kan direct en binnen 10 minuten, bijvoorbeeld tijdens gesprekken aan de keukentafel of in een vergaderruimte, in beeld worden gebracht wat de verduurzamingsacties maandelijks kosten en welke opbrengt daartegenover staat. Het hele proces kan digitaal worden afgewikkeld en gevolgd.

Gemeentelijke subsidiëring
Hagen: ‘Wij hebben geen deals met verstrekkers van leningen, werken samen met heel veel partijen en zijn volledig transparant. Om dit mogelijk te maken, hebben we heel veel gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Dat maakt dat financiering binnen een dag rond kan zijn; zo’n 85 procent van de aanvragen is succesvol. We hebben het kortom over vernieuwende onlinedienstverlening; financiering is nog nooit zo eenvoudig geweest. Ons platform stelt ons bovendien in staat gemeenten te ondersteunen bij de implementatie van verduurzamingssubsidies, bijvoorbeeld ten aanzien van het plaatsen van regentonnen of andere voorziening voor hemelwaterafvoer. Ook hierbij slaan we de brug tussen alle betrokkenen, nemen werk uit handen en faciliteren we een vlot, overzichtelijk en correct proces. Dat doen we nu al voor 7 gemeenten, en dat zullen er ongetwijfeld snel meer worden.’ 

De Centrale is van 14 tot en met 16 maart tijdens de vakbeurs Solar Solutions te bezoeken op standnummer D7. Bestel hier uw toegangskaarten met de actiecode ‘SOLARMAGAZINE’.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten