Solar Magazine - Vervolginvestering van ontwikkelingsmaatschappij Oost NL voor QuinteQ Energy
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Vervolginvestering van ontwikkelingsmaatschappij Oost NL voor QuinteQ Energy
© QuinteQ

Vervolginvestering van ontwikkelingsmaatschappij Oost NL voor QuinteQ Energy

Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL heeft opnieuw een investering gedaan in energieopslagbedrijf QuinteQ Energy. Het Nijmeegse bedrijf ontwikkelt, bouwt en verkoopt een vliegwiel.

Dat vliegwiel fungeert als een kinetische batterij die zorgt voor flexibiliteit bij een vol stroomnet. Om zijn technologie verder te ontwikkelen, ontvangt de start-up een vervolgfinanciering vanuit innovatiefonds ION+, een fonds dat gesubsidieerd wordt uit het Europese subsidieprogramma OP-Oost met cofinanciering vanuit de provincie Gelderland.

Demo-installaties
‘Met deze investering kunnen we meerdere demo-installaties bouwen voor de eerste klanten’, aldus Paul Vosbeek, chief executive officer van de start-up. ‘Daarmee zetten we een belangrijke stap in de validatie en doorbraak van onze technologie.’

QuinteQ heeft zich de afgelopen jaren gericht op het ontwikkelen van een prototype. Eind vorig jaar sloten het Havenbedrijf Rotterdam en QuinteQ Energy een overeenkomst om in de Rotterdamse haven pilots voor het energieopslagsysteem te ontwikkelen. ‘Wij zien kansen om de elektrificatie van havens mogelijk te maken door ruimte te maken op hun bestaande netten door middel van peakshaving. Het- zelfde principe willen we toepassen in de bouw, door torenkranen te peakshaven. Op die manier kunnen we ze helpen de congestie te omzeilen en projecten te laten starten met kleinere bouwstroomaansluitingen.’

Carbon fiber
De technologie van QuinteQ’s vliegwiel bestaat uit een carbon fiber rotor, 100 procent magnetisch gepositioneerd in een vacuümvat met supergeleidende lagering. Doordat het vliegwiel volledig wrijvingsloos draait in het vat, treedt er amper energieverlies op. Het systeem spint op zeer hoge snelheid; hierdoor kan in een klein volume veel energie worden opgeslagen. Dit is een fors verschil ten opzichte van de traditionele vliegwielen, waar wel nog wrijving is.

Bovendien kan het systeem compact gebouwd worden en worden ingezet in containers, een systeem met een vermogen van 1 megawatt past in een standaardzeecontainer, doordat het gemaakt is van lichtere materialen. Dit maakt het vliegwiel gemakkelijk te transporteren naar een andere locatie.

Deel dit bericht

Dit is een artikel van

Nu in Solar Magazine

September 2023

Installateurs zonnepanelen bang voor teruglopende verkopen: ‘Acties energiebedrijven olie op het vuur’ Verkiezingen: ‘Niet overdramatiseren als afbouw salderingsregeling zonnepanelen pas in 2026 begint’...
Vacatures
Wattkraft Benelux zoekt:

Senior Business Developer Energy Storage Solutions

32-40 uur - Utrecht
Eigenenergie.net zoekt:

Projectleider

Fulltime (40 uur) - Geldrop
Meld mij aan voor de nieuwsbrief!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!