
Daarmee behoort het tot de top in de residentiële markt. ‘Die is het afgelopen jaar op hol geslagen. Maar bij ons draait het niet per se om meer en meer. We willen allereerst zo goed mogelijk bijdragen aan de energietransitie. Dan moet je kwaliteit op de eerste plaats zetten. Onze toekomst staat in het teken van verbreding, bijvoorbeeld in de combinatie van zonnepanelen, de thuisbatterij en de warmtepomp.’
Van de Ven trad 1 augustus aan als algemeen directeur van 365zon uit het Brabantse Best. Daarmee stapte hij in een florerend bedrijf. Het werd al in 2012 opgericht en groot door te focussen op 3 deelmarkten. 365zon werkt, vooral in de thuisregio, voor woningcorporaties die zonnepanelen aanbieden aan hun huurders. Het bedrijf verricht veel werk in de collectieve uitrol van zonnepanelen en heeft dan ook een goede verstandhouding met de partijen die de veilingen doen, zoals Vereniging Eigen Huis. Daarnaast bedient het rechtstreeks particulieren. Wat trok Van de Ven naar 365zon?
Lean and mean
‘Ik kreeg de kans om zowel operationeel als commercieel eindverantwoordelijk te zijn, maar dat is een persoonlijke reden. ‘Belangrijker is het enorme potentieel van dit bedrijf. 365zon opereert wat op de achtergrond in de markt, is niet zo aanwezig als andere. Maar we hebben inmiddels zo’n 25.000 klanten. Dit jaar installeren we naar verwachting tegen de 8.000 zonne-energiesystemen, in 2023 zullen dat er zo’n 10.000 zijn. Dat doen we met 46 medewerkers, we zijn dus echt lean and mean. Daarnaast stapte het Zweedse Soltech Energy afgelopen april in als hoofdaandeelhouder. Daardoor zijn we goed gepositioneerd voor de toekomst, onder andere wat betreft inkoopkracht en internationale samenwerking. Eind dit jaar gaan we met het hele bedrijf richting Stockholm om een kijkje bij onze nieuwe collega’s te nemen. En los daarvan, dit is gewoonweg een bijzonder prettig bedrijf om voor te werken.’
Type klanten verandert
Het is op dit moment erg druk bij 365zon, soms zelfs te druk. De telefoon gaat doorlopend over. Particulieren willen zonnepanelen op hun woningen en wel snel, om het hoofd te bieden aan de stijgende energieprijzen. Die exploderende vraag heeft consequenties voor de markt. Zo ziet Van de Ven een veranderende klantvraag. Hij constateert dat klanten in algemene zin minder gericht zijn op de producten en kwaliteit, maar vooral op een zo laag mogelijke prijs en snelle levering. De branche moet volgens Van de Ven waken dat die balans niet naar de verkeerde kant doorslaat.’
Lees het volledige artikel hieronder in de december 2022-editie van Solar Magazine.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.