Solar Magazine - Update inspectieregeling Scope 12: ‘Grote consequenties voor installateurs, haalbaarheid uitdagend’
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Update inspectieregeling Scope 12: ‘Grote consequenties voor installateurs, haalbaarheid uitdagend’

Update inspectieregeling Scope 12: ‘Grote consequenties voor installateurs, haalbaarheid uitdagend’

De nieuwe inspectiemethodiek van Scope 12 is volgens Corné Houtman gestoeld op weinig realiteitszin voor oudere installaties. ‘De consequenties voor installateurs zijn groot, ik vraag me af of dit haalbaar is.’

Solar Magazine diept in een serie artikelen diverse kwaliteitsaspecten van pv-installaties uit. Dit keer spreekt de redactie met Corné Houtman van Houtman Inspectie over de update van Technisch Document 18 (TD18) van de inspectieregeling voor zakelijke pv-installaties Scope 12. Hij zet grote vraagtekens bij de uitvoerbaarheid en vindt dat het tijd is voor een brede discussie in de zonne-energiesector.

Hoe ingrijpend is de update van TD18?
‘SCIOS heeft die volledig herschreven. Daarbij zijn vele wijzigingen doorgevoerd ten aanzien van de inspectiemethodiek en rapportage, kleine en grote. 2 zaken springen in het oog, met name omdat die ingrijpend zijn.’

En dat zijn?
‘Componenten zoals bekabeling, inductielussen, stekkerverbindingen en bevestigingspunten van de onderconstructie moeten aantoonbaar en herleidbaar zijn, ook als die niet bereikbaar zijn tijdens de keuring. Is dat niet zo, dan krijg je geen verklaring van inspectie.’

Waarom is dat ingrijpend?
‘Wij kunnen echt niet onder ieder zonnepaneel kijken – ook niet met drones of andere instrumenten – zeker niet op schuine daken en inleg- of indaksystemen waarbij zonnepanelen kaal op het dak zijn gelegd. Ik raad installateurs dus sterk aan om vanaf nu bij ieder project een nauwgezet opleverdocument te maken, inclusief beschrijving, schema’s en foto’s. Niemand wil achteraf het dak op om er weer zonnepanelen van af te gaan halen om de installatie te laten keuren.’

Hoe moet dat dan met pv-installaties die al langer op een dak liggen?
‘Ook voor oudere systemen wordt vanuit verzekeraars steeds vaker om een Scope12-keuring gevraagd. Die installaties zijn, los van het feit dat die sowieso doorgaans op vele vlakken niet aan de inspectie-eisen voldoen, vaak slecht gedocumenteerd. Bij vele zullen de zonnepanelen dus moeten worden gedemonteerd om een volledige inspectie te krijgen. Dat kost tijd, energie en geld. Daar zit natuurlijk geen enkele installateur op te wachten, als het al haalbaar is.’

Jij bent hier niet blij mee?
‘Ik ben een sterke voorstander van het keuren van zonne-energiesystemen. Ik zie heel veel broddelwerk voorbijkomen en kwaliteit realiseren is de enige weg voorwaarts in de energietransitie. Ik snap ook dat verzekeraars alle risico’s willen elimineren. Daarin ligt ook vast de reden voor de update van TD18. Maar die is wel erg rigoureus. Is die wel uitvoerbaar? Zijn we het paard niet achter de wagen aan het spannen? Hoe moeten we hier met zijn allen mee omgaan? Die discussie moet de sector in de volle breedte aangaan.’

Je had het over 2 ingrijpende zaken…
‘Het crossmaten van verschillende merken connectoren is reden tot het afkeuren van een zonnepaneelinstallatie. Daarmee wordt de oude NEN 1010 omarmd, en tegelijkertijd wordt de eerdere “goedkeuring” van combinaties herroepen. Het mag alleen bij het verbinden van zonnepanelen en micro-omvormers en optimizers, en met een connectorpaar dat wordt vermeld in de tabel van TD18. Bovendien moet goed gedocumenteerd worden waarom je de NEN 1010 niet volgt. Pas dan krijg je geen constatering in het keuringsrapport, maar slechts een opmerking dat je afwijkt van de NEN 1010.’

Deel dit bericht

Nu in Solar Magazine

Marktgids Zonne-energie 2023

De Marktgids Zonne-energie 2023 kent 13 rubrieken met onder meer de volgende redactionele artikelen: COVERSTORY  Zakelijke verkopen mogen niet opnieuw achterblijven, Vlaamse en Nederlandse zonne-energiesector verwachten...
Vacatures
Zonnefabriek zoekt:

Sales medewerker binnendienst

32-40 uur - Amsterdam
Zonnefabriek zoekt:

Customer Support medewerker

32-40 uur - Amsterdam
Meld mij aan voor de nieuwsbrief!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!