logo
© WakaWaka
© WakaWaka
14 september 2022

Albert-Jan Postma: ‘Wie wil en kan de potentie van WakaWaka waarmaken?’

De redactie spreekt iedere editie met een bedrijf of kennisinstituut - ondernemer of wetenschapper – die eerder een grote ambitie uitsprak. Dit keer Albert-Jan Postma. Hij nam in 2018 het failliete WakaWaka over.

Is de doorstart van deze sociale onderneming een succes? WakaWaka produceert en verkoopt solar led-zaklampen en powerbanks. Het bedrijf werd in 2013 opgericht door ondernemer en activist Maurits Groen. Hij wilde daarmee een wezenlijk verschil maken, met een eenvoudig concept. Schaf je een product aan, dan gaat er ook 1 naar iemand in een ontwikkelingsland die geen toegang heeft tot energie. Dat model bleek echter niet houdbaar. Er werd te weinig geld verdiend om de sociale en duurzame doelen waar te maken. 12 juni 2018 werd het faillissement uitgesproken.

Niet zonder slag of stoot
Albert-Jan Postma, eigenaar van Freia Groep, investeerder El Ninjo en vastgoedonderneming, volgde Groen en zijn bedrijf al jaren. Hij nam WakaWaka over, en vol ambitie. Hij vond nieuwe investeerders en betaalde de uitstaande rekeningen van schuldeisers en crowdfunders. ‘Naast een professionaliseringsslag blijft de belofte om zonne-energie en licht naar mensen die dat nodig hebben te brengen. Zo starten we volgend jaar met “Light up a nation”, waarbij we hele landen van studielicht gaan voorzien’, zo meldde hij in Solar Magazine. In zijn missie het bedrijf weer financieel gezond te maken, is hij geslaagd. Dat ging echter niet zonder slag of stoot. Bovendien is groene cijfers draaien iets anders dan het maken van een grote sociale impact.

Tering naar de nering
‘Het jaar na de overname hebben we een aantal maatregelen genomen’, aldus Postma. ‘WakaWaka is en blijft een sociale onderneming. Dat kun je echter alleen zijn als je de tering naar de nering zet. Daarvoor waren allereerst een nieuwe strategie en organisatie nodig. Op investeren in allerhande nieuwe solar producten loop je leeg. Dat doen we dus nog maar met mate. We hebben ons grotendeels teruggetrokken uit de retailmarkt en richten ons met name op bedrijven en op samenwerkingen met non-gouvernementele organisaties (ngo’s). Hierdoor kon de organisatie worden afgeslankt en voldoen we nog steeds aan onze missie. Duurzame energie en licht moeten voor iedereen toegankelijk zijn; dit is een vereiste voor ontwikkeling. Toegang tot licht en elektriciteit betekent toegang tot onderwijs, tot communicatie en tot manieren om een inkomen te verdienen. De afzet via een aantal retailers zoals Bever is gebleven. Maar dat zijn organisaties die ons echt begrijpen en het goede verhaal vertellen.’

Lees hieronder het volledige artikel in de september 2022-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten