logo
wvhj2023
© Liander
© Liander
2 september 2022

Liander: tekort aan materialen opgelost, netaansluiting 11.000 klanten nog dit jaar verzwaard

Liander is weer gestart met het verzwaren van elektriciteitsaansluitingen bij consumenten en kleine bedrijven. Het tekort aan elektriciteitsmeters is opgelost en dit jaar worden nog 11.000 klanten geholpen.

Ruim 13.000 klanten met een kleinverbruikaansluiting hebben vóór 1 augustus jongstleden een netverzwaring aangevraagd. Grofweg 80 procent van hen zal nog dit jaar geholpen worden.

7 maanden
Liander kampte sinds afgelopen april met een tekort aan materialen om netaansluitingen te verzwaren en nieuwe klanten op het stroomnet aan te sluiten, wat leidde tot langere wachttijden voor klanten.

Fabrikanten leveren sinds augustus weer mondjesmaat nieuwe meters, waardoor bijna 11.000 wachtende klanten de door hen gewenste zwaardere aansluiting nog in 2022 in gebruik kunnen nemen. Nieuwe leveringen van elektriciteitsmeters voor 2023 zijn namelijk nog niet bevestigd. Daardoor kan Liander de aanvragen voor een verzwaring die vanaf 1 augustus binnenkomen, nog niet inplannen. Het duurt naar verwachting minimaal 7 maanden voordat klanten een afspraak kunnen maken om de verzwaring uit te laten voeren.

Maatwerk bij 2.700 aanvragen
‘Ik ben blij dat we de werkzaamheden voor het verzwaren van aansluitingen bij de mensen thuis weer kunnen oppakken’, stelt Charlotte Sanders, directeur Kleinverbruik bij Liander. ‘Want ik begrijp heel goed dat wij een belangrijke rol hebben voor mensen die investeren in de verduurzaming van hun woning of bedrijf. Tegelijk blijven het onzekere tijden en zijn we als netbeheerder afhankelijk van de bevoorrading door de fabrikanten. Als er een zending uitvalt, heeft dat direct gevolgen voor onze planning. Ook nu de energieprijzen blijven stijgen en mensen op zoek zijn naar alternatieven, doen wij er alles aan om het werk zoveel mogelijk uit te voeren. Maar toch zijn langere wachttijden helaas niet te voorkomen. We vragen mensen die langer moeten wachten om te overleggen met hun installateur en te bekijken wat er mogelijk is met de huidige aansluiting. Vaak zijn er met een technische aanpassing meer mogelijkheden dan je denkt, waardoor een verzwaring niet direct nodig is.’

Een deel van de ruim 13.000 aanvragen vereist maatwerk. Het gaat hierbij om 2.700 aanvragen waarvoor eerst aanvullende werkzaamheden moeten worden verricht, zoals bijvoorbeeld het leggen van een nieuwe kabel. Vanwege een tekort aan personeel kan dit aanvullende werk niet overal voor het einde van het jaar worden uitgevoerd. Klanten die hierdoor nog langer moeten wachten, worden door de netbeheerder persoonlijk geïnformeerd.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten