logo
wvhj2023
© Peter de Kievith | Dreamstime.com
© Peter de Kievith | Dreamstime.com
31 augustus 2022

ACM: 400.000 extra huishoudens ‘opgezadeld’ met variabel energiecontract

In de afgelopen 6 maanden hebben 400.000 Nederlandse huishoudens noodgedwongen een variabel energiecontract afgesloten, omdat hun vaste contract afliep. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Het aantal huishoudens met een variabel contract voor de levering van elektriciteit en/of gas is het afgelopen halfjaar gestegen van 50 naar 56 procent.

Vaker aanpassen
Huishoudens met een variabel energiecontract merken sneller een stijging van de energieprijzen, omdat de energieleverancier het tarief 2 keer per jaar – of vaker als dat vanwege marktomstandigheden nodig is – kan aanpassen.

De grote stijging van het aantal variabele contracten komt volgens de ACM doordat bij steeds meer huishoudens het vaste energiecontract met vaste tarieven voor de periode van 1, 3 of 5 jaar afloopt. Doordat leveranciers niet of nauwelijks nieuwe vaste contracten aanbieden, worden ze gedwongen te kiezen voor een variabel energiecontract.

Risicovoller
Energieleveranciers stellen volgens de autoriteit met vaste energiecontracten gestopt te zijn vanwege de sterk fluctuerende prijzen en de onrust op de energiemarkt. Hierdoor is het voor energieleveranciers duurder en risicovoller om hun inkoopprijzen voor langere tijd vast te leggen. Energieleveranciers kiezen er daarom voor alleen nog energiecontracten met een variabel tarief aan te bieden.

De ACM benadrukt dat het voor een consument wel altijd mogelijk moet zijn om in ieder geval een contract met variabele tarieven af te sluiten bij een leverancier. Dat is het zogenaamde ‘modelcontract’. Energieleveranciers moeten zorgen dat de modelcontracten met de actuele tarieven herkenbaar op hun website staan.

Veel vragen over termijnbedrag
De ACM stelt via het consumentenloket ACM ConsuWijzer momenteel veel vragen te krijgen over energiebedrijven die het termijnbedrag dat consumenten moeten betalen, verhogen. Met het termijnbedrag betalen consumenten iedere maand als voorschot alvast een deel van de jaarlijkse eindafrekening.

Leveranciers kunnen het termijnbedrag verhogen als het tarief hoger wordt of als het verbruik van een klant hoger blijkt te zijn dan eerder was ingeschat. De ACM vindt het belangrijk dat energieleveranciers consumenten duidelijk uitleggen waarom verhoging van het termijnbedrag nodig is, zodat consumenten dit ook zelf kunnen controleren.

Niet zomaar verlagen
De ACM wijst consumenten erop dat het niet verstandig is om hun termijnbedrag zomaar te verlagen. Het doel van het termijnbedrag is om de totale energierekening te spreiden over het hele jaar en zo te voorkomen dat er in de winter veel meer en in de zomer veel minder betaald hoeft te worden. Ook zorgt het betalen van het juiste termijnbedrag ervoor dat een consument bij de jaarlijkse eindafrekening niet opeens geconfronteerd wordt met een hoge openstaande rekening. Als een consument een te laag termijnbedrag heeft betaald, brengt de leverancier de kosten voor levering van gas en/of elektriciteit alsnog in rekening op de jaarlijkse eindafrekening.

Als bij de jaarlijkse eindafrekening blijkt dat een consument te veel voorschotten heeft betaald, stort de leverancier dit terug op de rekening. De ACM adviseert consumenten om het termijnbedrag ook niet onnodig te verhogen en dit niet als een ‘spaarpotje’ bij de energieleverancier te gebruiken.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten