logo
wvhj2023
© Hans Peter van Velthoven
© Hans Peter van Velthoven
30 juni 2022

Brunel Solar Team onthult zonneauto Nuna 11s met zelf ontworpen en gebouwde motor

Het Brunel Solar Team heeft in aanloop naar de Sasol Solar Challenge de nieuwe zonneauto Nuna 11s onthuld. De belangrijkste innovatie is de eerste zelfontworpen en -gebouwde motor die 2 keer zoveel vermogen levert.

De motor heeft daarbij hetzelfde gewicht als de oude motoren. Dit is mogelijk door een nieuwe configuratie van de spoelen in de motor. Deze technologie wordt nog niet in de auto-industrie gebruikt, maar biedt volgens de studenten veel potentie.

Zonnepaneel
Het Delftse studententeam heeft ook hard gewerkt aan vernieuwingen aan onder meer de batterij en het zonnepaneel. Met de innovaties en een uitgewerkte racestrategie stelt het team er alles aan te doen om de wereldtitel in september tijdens de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika terug te winnen. 

De accu is 20 kilo en daarmee de helft lichter dan bij vorige edities. Dat is een belangrijke verbetering, omdat accu’s vaak het zwaarste onderdeel van een elektrisch voertuig zijn. De batterij ontvangt energie van het zonnepaneel op de auto, die geoptimaliseerd is om zo efficiënt mogelijk te werken in alle omgevingen en weersomstandigheden. Door diodes – oftewel eenrichtingsgeleiders – in het zonnepaneel te gebruiken, kunnen specifieke zonnecellen overgeslagen worden. Hierdoor kunnen de zonnecellen in het zonnepaneel heel nauwkeurig in- en uitgeschakeld worden. Waar standaardzonnepanelen bij schaduwbedekking zichzelf automatisch volledig of in zones uitschakelen, maakt deze uitvinding het mogelijk om alleen het met schaduw bedekte gedeelte van het zonnepaneel uit te schakelen. Hierdoor kan het zonnepaneel te allen tijde optimaal energie opwekken. Het siliciumzonnepaneel heeft een efficiëntie van 25 procent en een oppervlakte van 4 vierkante meter.

Grote hoogteverschillen
Tijdens de race in Zuid-Afrika krijgt het team te maken met grote hoogteverschillen en alle soorten weersomstandigheden, zoals een bochtig en steil gebergte en een beschaduwd regenbos. Teamstrateeg Remco Dirks: ‘Normaliter kunnen wij ons hier ruim van tevoren op voorbereiden en onze strategie optimaliseren. Maar om de race dit jaar nog spannender te maken, zijn er voor het eerst een blind stage, een half blind stage en een marathon stage aan de route toegevoegd. Op de avond van de vierde racedag horen wij de route van dag 5 pas. Hierdoor moeten wij ons energieverbruik en -opwekking in de dagen daarvoor strategisch balanceren, om zo op alle mogelijke routes voorbereid te zijn. Ook een stuk route van dag 7, de half blind stage, zal pas bekend worden op de avond van dag 6. Tijdens de marathon stage mogen er ’s nachts maar 3 teamleden aan de auto sleutelen om die op de volgende dag voor te bereiden, waar normaal met het hele team aan gewerkt mag worden. Al met al vormen de nieuwe stages een enorme uitdaging waar we ons als team al maanden op voorbereiden.’ 

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten