Dat is van 9 megawatt nu een enorm sprong vooruit. De productie van zonne-energie word gestimuleerd door het wegnemen of aanpassen van regels voor de plaatsing van zonnepanelen en door het vergroten van het enthousiasme van Amsterdammers voor zonne-energie.
Amsterdam wil verder haar koploperspositie op het gebied van elektrisch rijden behouden en streeft naar zoveel mogelijk uitstootvrij verkeer in 2025. Dat wil het college bereiken door het aantal elektrische oplaadpunten uit te breiden van duizend naar vierduizend. Verder komen er twee nieuwe cargohubs, overslagpunten voor goederen, aan de rand van de stad. Om de uitstoot van roet en stikstofdioxide verder terug te dringen, zal per 1 januari 2017 de bestaande milieuzone voor vrachtwagens ook gelden voor bestelauto’s van vóór 2000. Uiterlijk 1 januari 2018 gaat deze regeling ook gelden voor de oudere taxi’s en touringcars. Alleen taxi’s met minimaal euro 5 diesel en touringcars minimaal euro IV diesel mogen de stad dan nog in. De bussen van het Amsterdamse openbaar vervoerbedrijf GVB rijden uiterlijk in 2026 uitstootvrij. Het college wil ook de mogelijkheid onderzoeken van zonering voor vervuilende scooters.