Solar Magazine - Zonnemarkt: ‘Het einde van het tijdperk van simpelweg zonnepanelen leggen komt in zicht’
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Zonnemarkt: ‘Het einde van het tijdperk van simpelweg zonnepanelen leggen komt in zicht’
© Zonnemarkt

Zonnemarkt: ‘Het einde van het tijdperk van simpelweg zonnepanelen leggen komt in zicht’

Zonnemarkt richt zich primair op het installeren van zonne-energiesystemen bij particulieren. Dit jaar gaat het voor een gemiddelde realisatie van 18 tot 23 stuks per dag.

Daarmee is het in zijn segment een van de topspelers in Midden-Nederland. Met 12 jaar ervaring op de teller kent Remko de Wit, die het bedrijf samen met Siebe Evers oprichtte, de veranderlijkheid van de markt als geen ander. Daarom sorteert het momenteel op de achtergrond al volop voor op een nieuwe fase. ‘Het einde van het tijdperk van simpelweg zonnepanelen leggen komt in zicht.’

Het is momenteel alle zeilen bijzetten voor Zonnemarkt. Waar het een half jaar geleden nog zo’n 13 tot 16 pv-installaties installeerde per dag, stroomt nu een veelvoud aan aanvragen binnen. De hoge energieprijzen zorgen voor een nieuwe run op zonnepanelen. ‘Iedereen wil ze hebben’, aldus De Wit. Hij kende echter ook andere tijden, bijvoorbeeld gedurende de eerste jaren van Zonnemarkt.

Pionieren
‘Siebe en ik kenden elkaar vanaf de middelbare school en waren beiden zeer ondernemend’, vertelt De Wit. ‘We hadden onze eigen bedrijven, maar wilden altijd al iets met elkaar doen. Rond die tijd drong het besef tot ons door dat zonne-energie groot zou worden. Zo ontstond Zonnemarkt in 2010. Het was de tijd van pionieren. Er was met de oude SDE subsidie beschikbaar voor huishoudens die zonnepanelen op het dak wilden plaatsen. Die regeling, die overigens enorm werd overschreven, werd echter datzelfde jaar weer afgeschaft. We installeerden ons eerste zonne-energiesysteem pas in september 2011. Daarna volgde de versnelling.’

Magisch jaar
Zonnepanelen waren bij de start van Zonnemarkt nog voor de happy few en de first adopters. Zonnepanelen waren te duur, de efficiency te laag. De Wit heeft het over een terugverdientijd van 11 tot 12 jaar in die tijd, ondanks de toen al bestaande salderingsregeling. De belangrijkste marketingtool voor Zonnemarkt was Marktplaats. Daar waren de doe-het-zelvers te vinden die zonnepanelen op hun dak konden en wilden leggen, wat de periode voordat ze winst gingen maken op de investering met 2 jaar verkortte. Zij werden naar de webshop van Zonnemarkt geleid. Met de aanvang van 2012 werd echter een magisch jaar ingeluid.

Markt los
De Wit: ‘De technologische ontwikkelingen gingen enorm snel. De terugverdientijd van zonnepanelen zakte tot 10, en even later tot 8 jaar. De markt kwam los. Wij gingen van opslag thuis, naar een opslagbox, naar een eigen pand in Almere. Waar we tot dan na een order producten op een pallet lieten overkomen uit China, importeerden we voor het eerst een 20-voets-container vol zonnepanelen; we gingen voorraad houden. Voorheen installeerde 95 procent van de mensen die bij ons bestelden hun zonne-energiesysteem zelf, opeens wilden klanten volledig door ons worden ontzorgd. De markt ging los, en wij ook.’

​Lees hier het volledige artikel in de mei 2022-editie van Solar Magazine.

Deel dit bericht

Producten uit de Solar Magazine Productzoeker

Nu in Solar Magazine

Mei 2022

Realtime interface op komst: ‘Noodrem leidt tot enorme hoeveelheid extra aansluitcapaciteit  wind- en zonne-energie’ Professor Wim Sinke zwaait af: ‘We still ain’t seen nothing yet’ Zonnemarkt: ‘Einde...
Vacatures
Janszon BV zoekt:

Projectleider Zonne-Energie

Fulltime (40 uur) - Amsterdam
kWh People zoekt:

Business Developer Solar Storage

Fulltime (40 uur) - Amsterdam
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!