Deze projecten in met name de domeinen energie, gezondheid en slimme mobiliteit zullen de komende jaren onderzoek doen met een totaalbudget van bijna 17 miljoen euro, waaraan Eindhoven Engine in totaal ruim 2,4 miljoen euro bijdraagt.
Campus
De 7 projecten kunnen hun innovaties sneller naar de markt brengen, doordat ze hun onderzoek binnen Eindhoven Engine continueren, samenwerken op de colocatie van Eindhoven Engine op de TU/e campus en samen bouwen aan de interne community.
Tot 2025 hebben de nieuwe projecten de tijd om de impuls van Eindhoven Engine te gebruiken voor het verder ontwikkelen van hun innovaties.
PowerLift
In het innovatieproject Powerlift wordt onderzoek gedaan naar een duurzame batterij voor de elektrische luchtvaartindustrie; eFlight. Deze batterij kan, met behoud van een hoge levensduur, extreem veel energie opslaan en levert veel energie op bij gebruik.
Binnen Eindhoven Engine zal PowerLift deze technologie verder ontwikkelen tot een gestandaardiseerd platform voor de productie van op maat gemaakte eFlight-batterijen. Partners zijn LeydenJar Technologies, Titan Batteries en Wingtra.
Smart Heat Shed
Het project Smart Heat Shed (slimme warmteopslag) richt zich op de snelle energietransitie door 2 technologieën te combineren, namelijk een warmtegevel en een warmtebatterij. De warmtegevel – ontwikkeld door TNO-Emergo spin-off Calosol – is een innovatieve, esthetisch veelzijdige, zonthermische gevelcollector, die bij lage buitentemperaturen effectief zonne-energie oogst.
De warmtebatterij – ontwikkeld door TNO-TU/e spin-off Cellcius – is de eerste volledig verliesvrije warmteopslag. Deze laatste is bovendien 10 keer goedkoper dan elektrische opslag en compacter dan water of faseovergangsmaterialen. Partners zijn Cellcius, Emergo, TBRM, TNO en TU/e.
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.