
Van de respondenten die klant zijn bij het zonne-energiebedrijf en ondervraagd zijn, zegt 60 procent zich al georiënteerd te hebben op de mogelijkheden rondom de opslag van elektriciteit, of is van plan om dit te gaan doen.
0,7 procent
Slechts 0,7 procent van de respondenten wil geen thuisaccu laten installeren in de komende jaren. Waar 50,4 procent zegt misschien een thuisbatterij te willen kopen, geeft 38 procent het antwoord ‘ja, waarschijnlijk’ en 10,8 procent het antwoord ‘ja, zeker’.
Onderstaande tabel laat zien wanneer de respondenten een thuisbatterij willen installeren.
|
Wanneer thuisbatterij installeren |
Procenten |
|
Binnen 2 tot 3 jaar |
47,6 |
|
Binnen 5 jaar |
26,2 |
|
Binnen 1 jaar |
20,3 |
|
Binnen 10 jaar |
5,9 |
Zelfvoorzienendheid
De voornaamste reden van de respondenten om een thuisbatterij te laten plaatsen, zijn zelfvoorzienendheid (44 procent) en kostenbesparing (42 procent). Verduurzaming komt op de derde plek met 15 procent.
Tot slot laat het onderzoek van enie.nl zien dat een ruime meerderheid (87 procent) het kopen van een thuisaccu verkiest boven het huren ervan (13 procent). Daarnaast is 70 procent bereid tussen de 2.000 en 3.000 euro voor een batterij te betalen.
Bekijk hier welke thuisbatterijen er te koop zijn in de Benelux.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.