logo
wvhj2023
© Novali
© Novali
29 maart 2022

Novali start volgend jaar met bouw batterijenfabriek van 20 gigawattuur

Novali sorteert voor op een positie als een van de grote nieuwe spelers in batterijceltechnologie van Europa. Het bedrijf ontwikkelt niet alleen de volgende generatie lithiumbatterijen, het wil die ook produceren.

Chief executive officer Roald De Meyer van het Vlaamse bedrijf denkt de financiering voor de realisatie van de eerste fase van een gigafabriek met een capaciteit van 20 gigawattuur dit jaar aan te kondigen. ‘We hopen er uiteindelijk meerdere te realiseren.’

Novali kent een stormachtige ontwikkeling. In 2018 was De Meyer nog werkzaam in het familiebedrijf The PowerShop. Dat ontwerpt, bouwt en beheert dieselgeneratoren voor tijdelijke stroomvoorziening. De Meyer ging op zoek naar batterijen als een duurzaam alternatief. Hij constateerde een onderaanbod en problemen in de prijs-kwaliteitverhouding van beschikbare producten. Zijn conclusie: ‘Dan moet ik ze zelf maar gaan maken.’ Dat leidde tot het oprichten van Novali, samen met zijn zakelijke partners Thomas De Clippeleer (chief operational officer) Noshin Omar (chief technology officer) en Rahul Gopalakrishnan (vice-president Battery Technology). 3 jaar later staat het aan de vooravond van een grote sprong voorwaarts; die van lab naar fab.

Pilotlijn
‘De afgelopen jaren stonden vooral in het teken van onderzoek. Daarbij bouwen we onder andere sterk op de enorme expertise in batterijen van ABEE, het ingenieursbedrijf van Noshin’, vertelt De Meyer. ‘Onze R&D focust zich op elektrodes en elektrolyten om zo batterijen met een hogere energie- en vermogensdichtheid, langere levensduur en lagere kostprijs te realiseren. Daar is dan ook een grote behoefte aan, allereerst in de auto-industrie waar de fossiele verbrandingsmotor nu in snel tempo wordt uitgefaseerd. De eerstegeneratietechnologie van Novali is inmiddels volwassen. De volgende stap is opschalen naar een commerciële pilotfabriek met een capaciteit van 1 gigawattuur.’

High voltage
Het innovatietempo van Novali loopt synchroon met de globale technische roadmap voor batterijen. Die bevindt zich momenteel in transitie van fase 3a naar 3b, die van 2020 tot en met 2025 loopt. De eerste betreft  lithium-nikkel-mangaan-kobaltoxidebatterijen met een anode van grafiet. De tweede betreft highvoltage kathodebatterijen met nieuwe kathodematerialen en een silicium anode. Novali heeft marktklare oplossingen voor beide. Die hebben respectievelijk een energiedichtheid van ongeveer 250 en meer dan 350 wattuur per kilogram. De batterijcellen van 350 wattuur hebben volgens De Meyer al een voldoende hoge levensduur en laadsnelheid om op grote schaal in auto’s te plaatsen, wat een belangrijke indicatie is van de maturiteit.

Solid state
De Meyer: ‘De tweede helft van dit decennium zullen de eerste solidstatebatterijen in groot volume op de markt komen. Dat is momenteel de heilige graal in batterijtechnologie. Onze ambitie is om daarin een voorhoedespeler te zijn. Er zijn zeker een tiental concurrenten wereldwijd, maar geen enkele heeft een commercieel product. De specificaties die Novali nu haalt, zijn erg goed. We hebben nog een aantal jaar R&D te gaan en mikken voor massaproductie op 2025. We lopen hiermee voor op de meeste roadmaps van de grote autofabrikanten.’

Lees hier het volledige artikel in de maart 2022-editie van Storage Magazine.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten