logo
wvhj2023
© Mike van Schoonderwalt | Dreamstime.com
© Mike van Schoonderwalt | Dreamstime.com
25 februari 2022

Hoge containerprijzen bezorgen rederijen winst van 190 miljard Amerikaanse dollar

Rederijen actief in zeevervoer hebben afgelopen kalenderjaar gezamenlijk een winst van circa 190 miljard Amerikaanse dollar geboekt. Die winsten zijn te danken aan de hoge prijzen voor het transport van containers.

Dat meldt het maritieme marktonderzoeksbureau Drewry.

190 miljard winst
‘Een analyse van de winsten en vrachttarieven van vervoerders versterkt de opvatting dat de hogere winsten van zeevervoerders het resultaat zijn van hogere vrachttarieven – niet van hogere bedrijfsvolumes, aanvullende diensten of lagere kosten’, aldus Drewry. De zeevaart is daarmee een van de meest lucratieve bedrijfssectoren in de wereldeconomie geworden.’

2 van de grootste containerrederijen ter wereld – Hapag-Lloyd en Maersk – hebben hun winstmarges zien stijgen naar 40 à 50 procent. Ook de Amerikaanse spoorwegmaatschappijen Union Pacific en CSX hebben hun winstmarges door de hoge transportprijzen zien stijgen tot boven de 50 procent.

Onderstaande grafiek toont de ontwikkeling van de containerprijzen in de World Container Index – die de prijs voor 8 belangrijke routes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië laat zien – en de ontwikkeling van de winstmarges van de rederijen.

Geldautomaat voor nieuwe schepen
De ‘geldautomaat’ van de zeevervoerders draait volgens Drewry nu dan ook op een uitzonderlijk hoog niveau. Dat geld wordt onder meer aangewend voor extra scheepscapaciteit. Meer dan 600 containerschepen met in totaal meer dan 5 miljoen teu (red. 1 teu is een container van 20 voet) aan vervoerscapaciteit zijn in bestelling bij scheepswerven. Een deel van de investeringen in schepen betreft zogenaamde dual-fuelschepen die kunnen worden geëxploiteerd op CO2-neutrale methanol.

De rederijen investeerden in 2021 ongeveer 20 miljard Amerikaanse dollar in nieuwe schepen en ongeveer 10 miljard Amerikaanse dollar in nieuwe containers. ‘Goed, maar dat is wel minder dan een kwart van de extra gegenereerde cash’, constateert Drewry. ‘In het verleden konden rederijen het gebrek aan investeringen in hun servicekwaliteit rechtvaardigen door te wijzen op het gebrek aan geld. In het komende jaar zullen ze iets positiefs moeten doen met de berg geld die deze industrie nu genereert. Want verladers – die jaarlijks zo’n 130 miljard Amerikaanse dollar aan de rederijen betalen – verwachten dat ze een deel van dit geld investeren in het verbeteren van hun dienstverlening.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten