logo
wvhj2023
© ProRail
© ProRail
3 februari 2022

ProRail installeert dit jaar ruim 2.000 zonnepanelen op treinstations

ProRail gaat in 2022 ruim 2.000 zonnepanelen installeren op de daken van Nederlandse treinstations. Het is onderdeel van het plan om rond 2030 net zoveel energie op te wekken als de organisatie verbruikt.

Het gaat daarbij om evenveel energie per jaar als zo’n 37.000 huishoudens verbruiken. ProRail gebruikt de opgewekte stroom voor het energieverbruik van onder meer wissels, tunnels, technische installaties, stations en andere gebouwen.

150.000 vierkante meter
Op 14 stations liggen inmiddels zonnepanelen. Tot nu toe waren het vooral grote stations, zoals Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Eindhoven Centraal, die van zonnepanelen werden voorzien. De komende 10 tot 15 jaar krijgen álle geschikte stationsdaken zonnepanelen.

Dit jaar gaat het om Tilburg Reeshof, Den Helder, Voorburg, Enschede en Almere Centrum. Station Barendrecht volgt in 2023, met 1.500 zonnepanelen. Ook komen er binnenkort energieneutrale fietsenstallingen dankzij zonnepanelen. ‘Uiteindelijk willen we de komende 10 jaar op circa 70 stations zonne-energie opwekken, met zo’n 150.000 vierkante meter aan zonnepanelen’, aldus Astrid Bunt, directeur Stations bij ProRail.

200 stations
ProRail is eigenaar van meer dan 200 stations met perronoverkappingen, ruim 50 bewaakte rijwielstallingen en zo’n 20 loopbruggen. Al deze bestaande daken worden samen met leveranciers, NS Stations en installateurs onderzocht op geschiktheid om er zonnepanelen op te leggen.

Daarvoor is de komende jaren 23,5 miljoen euro beschikbaar. Dit wordt gefinancierd door de toekomstige besparing op de energierekening. Met andere woorden: het geld dat de zonnepanelen in de toekomst besparen doordat er minder inkoop van energie nodig is, is naar voren gehaald om nu zonnepanelen van te kopen. De zonnepanelen moeten zichzelf dus terugverdienen.

Geluidsschermen
Naast daken bij stations onderzoekt ProRail ook de mogelijkheden om zonnepanelen op geluidsschermen langs de sporen te plaatsen. Op dit moment staat er 550 kilometer aan schermen langs de baan. Daar komt de komende jaren nog 100 kilometer bij.

ProRail start een proefproject in Dronten om samen met TNO en de Haagse Hogeschool te onderzoeken of het technisch haalbaar en financieel aantrekkelijk is om op een deel van die geluidsschermen zonnepanelen te plaatsen. Voor de uitvoering is subsidie beschikbaar van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Eerste zonnepark bij Deil
Ook bezit de spoorbeheerder gronden langs het spoor waarop marktpartijen zonneparken kunnen bouwen en beheren. Het gaat om zo’n 12 percelen met een totale oppervlakte van 65 hectare, goed voor ongeveer 65 miljoen kilowattuur per jaar.

Voor een eerste park van ruim 10 hectare bij Deil, langs de Betuweroute, zijn al vergevorderde plannen. Daarna zou ProRail 2 tot 3 parken per jaar willen laten bouwen. Dit doet ProRail in overleg met de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Economische Zaken en Klimaat. Wat de kosten van deze plannen zijn, is volgens Bunt nog niet te zeggen. ‘Daarvoor zijn de plannen op dit moment nog in onderzoek en dus te onzeker. Het is ook heel spannend of we 2030 gaan halen, maar we werken er in elk geval keihard aan met z’n allen.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten