De plaatsing is onderdeel van het topsectorenproject Noise Energy Wall Rail (NEWRAIL). Binnen dit innovatieproject, waarover de redactie van Solar Magazine in de maart-editie al berichtte, onderzoekt ProRail in samenwerking met TNO, De Haagse Hogeschool en Rijndonk Energie & Co welke mogelijkheden er zijn om energie op te wekken met zonnepanelen op geluidsschermen rond het spoor.
550 kilometer
Sunprojects verzorgt als aannemer het ontwerp en de realisatie in het eerste project. De proef moet de randvoorwaarden en algemene richtlijnen opleveren. In Nederland staat 550 kilometer aan geluidsschermen langs het spoor. De komende jaren komt daar nog eens 150 kilometer bij.
Door daar zonnepanelen op te plaatsen, kan veel duurzame energie opgewekt worden, maar dat moet wel veilig gebeuren en het treinverkeer en de omgeving niet belemmeren.
2 jaar onderzoek
TNO en de Haagse Hogeschool onderzoeken de komende 2 jaar onder andere of het systeem dat Sunprojects gaat plaatsen naar behoren werkt. Daarnaast is de Limburgse coöperatie Reindonk Energie & Co betrokken als adviseur en is er afstemming met de gemeente Dronten. De verwachting is dat de panelen in juli 2022 gemonteerd en werkend zijn. De eerste testresultaten zullen begin 2023 bekend zijn.
De Drontermeertunnel – met een groot energieverbruik – wordt straks voor een groot deel ‘gevoed’ door de zonnepanelen. Daarnaast wordt een deel van de stroom aan het elektriciteitsnet geleverd. De Haagse Hogeschool doet ook onderzoek naar het ‘matchen’ van het verbruik van de tunnel en de opgewekte zonnestroom.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.