Ook staat er niet genoeg spanning op de bovenleiding om met nieuwe of langere treinen te rijden. Om het probleem structureel aan te pakken, moeten meer of grotere transformatoren worden neergezet, die meer elektriciteit naar de bovenleidingen voeren. Ook de kabels die langs het spoor liggen worden een maatje te klein.
Riding Sunbeams
Het nieuws komt in de week waarin de Britse spoorwegmaatschappij Network Rail een wereldprimeur onthulde. Sinds deze week wordt een stuk spoor bij het Zuid-Engelse Aldershot van stroom voorzien door zonnepanelen langs datzelfde spoor. Het is een initiatief van Riding Sunbeams. Waar het nu nog gaat om de lichten, signalering en veiligheidssystemen die op zonnestroom opgewekt door de 100 zonnepanelen draaien, moeten ook de treinen op het traject vanaf volgend jaar op zonne-energie rijden. Het project moet in Groot-Brittannië landelijk navolging krijgen.
Van 1.500 naar 3.000 volt
In Nederland gaan er ondertussen de komende jaren op veel trajecten meer, langere en nieuwe treinen rijden. Daarbij kijkt ProRail ook of en welke aanpassingen nodig zijn om dit mogelijk te maken. Het is volgens het bedrijf mogelijk om de energievoorziening uit te bouwen door onder meer extra kabels aan te leggen, schakelstations om te bouwen, een transformator erbij te plaatsen of transformatoren te vervangen door zwaardere versies.
ProRail is voorstander van een structurele aanpak van het stroomprobleem door de bovenleidingspanning op het spoornet op te schroeven van 1.500 naar 3.000 volt. Die ingreep bespaart energie en treinen kunnen met dit vermogen sneller optrekken en dus tijdwinst boeken. Ook kunnen mogelijk hogere snelheden worden gehaald tot wel 200 kilometer per uur.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.