logo
wvhj2023
© Chuyu | Dreamstime.com
© Chuyu | Dreamstime.com
12 oktober 2021

Amerika verkleint gat met China in race om waardeketen batterijen te domineren

Amerika heeft het gat met China verkleind in de race tussen beide landen om de waardeketen batterijen te domineren. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Global Lithium-Ion Battery Supply Chain Ranking.

Uit het rapport, dat jaarlijks gepubliceerd wordt door Bloomberg New Energy Finance (BNEF), blijkt dat China momenteel 80 procent van alle productiecapaciteit van batterijcellen herbergt.

2 terawattuur
Maar duidelijkere beleidsondersteuning en een toenemende vraag naar batterijen helpen de Verenigde Staten hoger op de ranglijst te komen.

China zal volgens de onderzoekers tot 2026 zijn productiecapaciteit voor batterijcellen verdubbelen tot meer dan 2 terawattuur; omgerekend genoeg voor 20 miljoen elektrische voertuigen in de komende 5 jaar.

Lokale toeleveringsketens
De Bloomberg-onderzoekers constateren dat regeringen over de hele wereld het strategische belang van de batterij-industrie erkennen en hierdoor lokale toeleveringsketens ontstaan om de dominantie van China uit te dagen.

Amerika is daarbij de grootste uitdager, omdat Tesla en Aziatische batterijcelfabrikanten aanzienlijk investeren in de Verenigde Staten. Bovendien helpt het beleid van president Biden om een binnenlandse toeleveringsketen voor batterijen op te zetten. James Frith, hoofd energieopslag van BNEF, hierover: ‘Amerika heeft veel van de ingrediënten die nodig zijn om een binnenlandse waardeketen voor lithium-ionbatterijen te bevorderen, maar in het verleden moesten individuele bedrijven zoals Tesla zelf een weg inslaan. Nu er beleidsondersteuning is, zien we een gecoördineerde inspanning van bedrijven in de hele toeleveringsketen om meer waarde in het land te verankeren.’

Europese landen
Op onderstaande ranglijst van BNEF is te zien dat ook Europese landen stijgen naarmate de verkoop van elektrische personenauto’s groeit, wat meer investeringen in de toeleveringsketen aantrekt. Scandinavische landen worden steeds belangrijker voor de Europese inspanningen op het gebied van batterijen, omdat ze door hun koolstofarme stroomvoorziening aantrekkelijk zijn voor milieubewuste bedrijven. Finland zal binnenkort de thuisbasis zijn van een van 's werelds grootste raffinaderijen voor nikkel- en kobaltsulfaat, beide belangrijke ingrediënten voor gebruik in batterijen van elektrische voertuigen. De producenten van batterijmateriaal Umicore en BASF hebben ook allebei in het land geïnvesteerd. Later in 2021 zullen naar verwachting batterijen van de productielijn rollen van de eerste Europese gigafabriek van het Zweedse Northvolt.

In het rapport rangschikt BNEF 30 toonaangevende landen in de toeleveringsketen van lithium-ionbatterijen op basis van 41 statistieken over 5 hoofdthema’s: beschikbaarheid en levering van belangrijke grondstoffen; fabricage van batterijcellen en onderdelen; lokale vraag naar elektrische voertuigen en energieopslag; en beleids- en milieuoverwegingen.

Resultaten van inspanning
Cecilia L’Ecluse, energieopslaganalist bij BNEF, over de Europese inspanningen: ‘Europa heeft zich het ambitieuze doel gesteld om tegen 2025 in alle eigen vraag naar batterijen te voorzien en heeft miljarden euro’s aan staatssteun toegezegd om investeringen in de batterijtoeleveringsketen aan te trekken. We beginnen nu de resultaten van deze inspanning te zien.’

Zuid-Korea en Japan staan in 2021 lager dan vorig jaar, maar Japan ligt op schema om door te stijgen naar de derde plaats in 2026, aangezien de binnenlandse vraag toeneemt naast voortdurende investeringen in materiaalraffinage en de productie van componenten.

Rijk aan hulpbronnen
Allan Ray Restauro, metaalanalist bij BNEF, besluit: ‘Een paar landen die rijk zijn aan hulpbronnen, maken gebruik van hun metaalvoorraad om meer investeringen in hun binnenlandse batterij-industrie aan te trekken. Indonesië verlegt zijn focus stroomafwaarts om een belangrijke speler te worden in de wereldwijde batterijwaardeketen, terwijl Canada en Finland een groener alternatief willen bieden voor de levering van batterijmetalen. Landen als Australië, de Filippijnen en Zuid-Afrika hebben ook het potentieel om te profiteren van hun rijkdom aan hulpbronnen om meer waarde uit de toeleveringsketen te behouden.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten