De stroom van de zonnepanelen kan namelijk direct benut worden voor het laden van de elektrische voertuigen.
Oplossing voor beperkte laadmogelijkheden
‘Het Solar Transferium is het best te omschrijven als een zonneplein waar mensen kunnen laden, elektrische voertuigen huren en pakketjes kunnen worden opgehaald/ verstuurd’, duidt Prowind Solar. ‘En dat alles kan in of bij stadswijken, op P&R-plaatsen of op het terrein van bedrijven.’
Prowind Solar voorziet daarbij meerdere functies voor het Solar Transferium. Niet alleen zou de verkeersdrukte verminderd worden door onder andere bezorgingen door pakketdiensten in woonwijken te verminderen, maar is er ook een oplossing voor de beperkte laadmogelijkheid in woonwijken. ‘Bovendien hebben mensen dicht bij huis de mogelijkheid voor het huren van een elektrische fiets of auto en zo een milieuvriendelijk alternatief voor de steeds duurder wordende diesel- of benzineauto. De stroom die niet direct wordt geleverd aan de voertuigen wordt desgewenst geleverd aan het (aanpalende) bedrijf, de naastgelegen woonwijk of tijdelijk opgeslagen in een energieopslagsysteem. Met deze oplossing wordt overbelasting van het stroomnet voorkomen en kunnen bedrijven aanzienlijk besparen op hun energierekening.’
Investering door Prowind
De benodigde investeringen voor de ontwikkeling en het bouwen van het Solar Transferium worden door Prowind gedaan, daarbij is ook samenwerking met lokale energiecoöperaties voorzien.
Omwonenden, lokale ondernemers en burgerinitiatieven worden namelijk direct betrokken als mogelijke mede-eigenaren.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.