Het is voor het eerst dat Vattenfall op deze manier een batterij met 8 laadpalen inzet, die samen voldoen aan de openbare oplaadbehoeften. Heijmans verzorgt het beheer en onderhoud van de installatie.
336 kilowattuur
Dankzij de batterij en de 8 laadpalen kunnen 16 elektrische auto’s tegelijk opladen; zonder de batterij waren dat er maar 6. Bovendien wordt het elektriciteitsnetwerk minder zwaar belast. De zogeheten oplaadhub heeft een opslagcapaciteit van 336 kilowattuur, dit is vergelijkbaar met de opslag van zo’n 8 elektrische auto’s.
De slimme software die Vattenfall hiervoor ontwikkelde, stemt vraag en aanbod op elkaar af door energie van het net op te slaan in de batterij, totdat deze nodig is om de elektrische voertuigen op te laden. Hierdoor is het mogelijk om sneller te laden in gebieden waar het elektriciteitsnetwerk een hoge piekbelasting niet of onvoldoende aankan. Op deze manier zou verzwaring van het stroomnet niet direct nodig zijn.
Test van 5 jaar
De plaatsing van de batterij in combinatie met de 8 laadpalen is een test van 5 jaar. Vattenfall, Heijmans en de gemeente Amsterdam verzamelen data uit de oplaadhub. Dit is nodig om zicht te krijgen hoe men opgeslagen elektriciteit op het juiste moment op de juiste oplaadplek kan krijgen. Op deze manier wordt duidelijk hoe een batterij zo efficiënt mogelijk kan worden ingezet. Als de test succesvol is, kan zo'n batterij ook op andere plekken worden gebruikt, bijvoorbeeld waar veel elektrische auto’s tegelijk laden of waar veel zonneopwekking is.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.