Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Liander vraagt zonne-energiesector hulp: klachten van consumenten over uitschakelen zonnepanelen gaan toenemen
© Liander

Liander vraagt zonne-energiesector hulp: klachten van consumenten over uitschakelen zonnepanelen gaan toenemen

Het aantal consumenten dat geconfronteerd wordt met een zonnepaneelinstallatie die zichzelf vanwege te hoge netspanning uitschakelt, zal de komende jaren toenemen. Dat is onvermijdelijk.

Door de populariteit van zonnepanelen wordt het snel steeds drukker op het stroomnet. Ook installateurs van zonnepanelen hebben invloed op hoe vaak het probleem zich zal voordoen. Bij een significant deel van de gevallen is een aanpassing van de pv-installatie namelijk de oplossing. Dat stelt Alex Hartsuiker, manager Assetmanagement Instandhouding bij netbeheerder Liander.

253 volt
Het laagspanningsnet van Liander is goed voor een kleine 50.000 van de in totaal 90.000 kilometer elektriciteitskabels die de netbeheerder in zijn bezit heeft. Op dat laagspanningsnet zijn zo’n 3 miljoen consumenten aangesloten.

Het Nederlandse laagspanningsnet heeft een spanningsniveau van 230 volt. De spanning mag maximaal 10 procent afwijken. Om te voorkomen dat apparatuur niet of slecht werkt, moet elk aansluitpunt in het laagspanningsnet daarmee een spanning hebben tussen de 207 en 253 volt. Met een lagere spanning werken bepaalde apparaten niet meer naar behoren, en met een hogere spanning kunnen ze kapotgaan.

De aanwezigheid van zonnepanelen kan de spanning op het laagpanningsnet opdrijven en leiden tot het overschrijden van het maximum. Een omvormer van zonnepanelen schakelt zichzelf uit als de netspanning boven de 253 volt dreigt te komen. Dat gebeurt bijvoorbeeld op zonnige dagen aan het begin van de middag, als het aanbod van zonnestroom piekt en er weinig elektriciteitsvraag is.

0,2 procent
Ruim 1.000 consumenten dienden in de eerste helft van het kalenderjaar bij netbeheerder Liander een klacht in omdat zij stroom die hun zonnepanelen produceren niet ieder moment van de dag volledig konden terugleveren. Gemeten op basis van de 3 miljoen consumenten die Liander bedient, is dat slechts 0,03 procent. Gemeten op basis van het aantal klanten met zonnepanelen – zo’n 550.000 kleinverbruikers – is dat zo’n 0,2 procent. Dat percentage zal de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid stijgen.

‘De problemen komen inmiddels in heel Nederland voor, waarbij regionale verschillen zichtbaar zijn’, opent Hartsuiker het gesprek. ‘In de kop van Noord-Holland komen bijvoorbeeld relatief meer klachten binnen. Problemen met te hoog oplopende spanning op laagspanningskabels doen zich vaak zeer lokaal voor en zijn daardoor helaas lastig te voorspellen.’

Aanpassing transformatorhuisje
Een groot deel van de klachten is volgens Hartsuiker nu nog achter de meter op te lossen door de pv-installatie correct aan te leggen. Bij veel van de klachten die bij Liander binnenkomen, vraagt Liander de consumenten daarom eerst hun eigen elektrische installatie te laten inspecteren door een erkend installateur. ‘Die kan controleren of elektrische verbindingen voldoen aan de norm en indien nodig aanpassingen doorvoeren. In 30 tot 40 procent van de gevallen die bij ons gemeld worden, kan een installateur de problemen oplossen. Daar waar dat niet lukt, zijn wij aan zet. Dat zal overigens bij steeds meer klachten het geval zijn naarmate de laagspanningsnetten nog voller raken.’

In dat geval verricht de netbeheerder vaak aanpassingen in het transformatorhuisje van een woonwijk. Hartsuiker: ‘De eerste optie is de spanningsregeling in een transformatorhuisje een tandje lager zetten – in vaktermen de trapstand aanpassen. De laagspanningskabels voeden vanuit het transformatorhuisje een hele woonwijk. Door het startpunt van de spanning daar iets te verlagen, creëer je op de kabels meer ruimte voor het invoeden van zonnestroom. Als dat niet toereikend is, moet een zwaardere kabel worden getrokken, het transformatorhuisje verzwaard worden of moeten er zelfs transformatorhuisjes worden bijgebouwd.’

Lees hier het volledige artikel ‘Druk op laagspanningsnet en klachten van consumenten over uitschakelen zonnepanelen gaan toenemen’ in de september 2021-editie van Solar Magazine.

Nu in Solar Magazine

September 2021

Marieke Beugel (Verbond van Verzekeraars): ‘Verzekeraars zijn niet bang voor zonnepanelen’ Radovan Kopecek over renaissance Europese zonne-energieketen: ‘Pv is coming home’ Erik de Leeuw (SOLARWATT): ‘Geen zin om...
Vacatures
KiesZon zoekt:

Service Medewerker Duurzaamheid

Fulltime (40 uur) - 5248 NL
Technique Solaire Nederland B.V. zoekt:

Projectmanager

Fulltime (40 uur) - Utrecht
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!